Karol Nawrocki spełnił obietnicę z zaprzysiężenia. Ustawa trafiła do Sejmu

1 dzień temu
Zdjęcie: Polsat News


W piątek, 8 sierpnia do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy o CPK, który Karol Nawrocki zapowiedział podczas zaprzysiężenia. Projekt zakłada m.in. ukończenie budowy lotniska pod Baranowem do grudnia 2031 r., a także rozwój linii kolejowych. Projekt przewiduje też zamknięcie stołecznego Lotniska Chopina do końca 2032 roku.


W piątek, 8 sierpnia na stronie Sejmu została opublikowana informacja o wniesieniu przez prezydenta Karola Nawrockiego projektu ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezydent zapowiedział inicjatywę ustawodawczą w tej sprawie podczas swojego wystąpienia po środowym zaprzysiężeniu.


Karol Nawrocki złożył w Sejmie projekt ustawy o CPK


Jak wskazano - celem projektu jest zapewnienie realizacji inwestycji niezbędnych do powstania CPK, których zakres został zdefiniowany i określony w ustawie z dnia 10 maja 2018 roku o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.Reklama


Projekt zakłada zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem, oraz uzyskanie certyfikacji i zgód na uruchomienie operacji lotniczych do końca grudnia 2031 roku. Do końca 2032 roku ma dojść do zamknięcia lotniska Okęcie. W przypadku linii kolejowej przebiegającej przez tunel w Łodzi węzła CPK i linii Warszawa-Łódź termin zakończenia tych inwestycji określono na koniec 2030 r. Jak podawaliśmy w maju - spółka CPK określiła w swoim harmonogramie, iż budowa CPK zostanie ukończona 3 grudnia 2031 roku. Rządowy projekt również zakłada likwidację stołecznego lotniska.
W prezydenckim projekcie ustawy założono też, iż długość linii kolejowych, dla których złożono wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w 2030 roku, będzie wynosić przynajmniej 1338 km, a prędkość eksploatacyjna na nowo budowanych liniach kolejowych wyniesie 250 km/h. W ramach Programu Kolejowego CPK ma powstać w sumie ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości (KDP).


"Serce i zwornik nowoczesnego systemu komunikacyjnego"


W załączniku do projektu znalazł się również wykaz wszystkich odcinków linii kolejowych objętych obowiązkiem realizacji prac projektowych i środowiskowych. W uzasadnieniu podkreślono, iż takie rozwiązanie zapewni obsługę kolejową miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców, które znajdą się na planowanym przebiegu linii kolejowej - w szczególności Kalisza, Płocka i Grudziądza.
"Podstawowe znaczenie ma realizacja wszystkich wskazanych odcinków linii kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny został zaplanowany bowiem jako serce i zwornik nowoczesnego systemu komunikacyjnego, obejmującego wszystkie rodzaje środków transportu lądowego. Zakłada wygodne i wydajne połączenia z krajową siecią autostrad i dróg ekspresowych, ale jego głównymi arteriami mają być właśnie połączenia kolejowe. Brak dostępu do sieci kolejowej jest jednym z głównych powodów wykluczenia komunikacyjnego, szczególnie w Polsce wschodniej" - zaznaczono w uzasadnieniu.
Zgodnie z prezydenckim projektem wartość finansowania programu CPK dzięki skarbowych papierów wartościowych ma wynieść przynajmniej 66 mld 180 mln zł do 2032 r. W uzasadnieniu wskazano jednak, iż projekt ustawy "nie pociąga za sobą dodatkowego obciążenia budżetu państwa względem obciążeń przyjętych już na podstawie wiążących ustaw i uchwał Rady Ministrów". Zakłada natomiast zwiększenie wartości finansowania programu dzięki skarbowych papierów wartościowych.
Idź do oryginalnego materiału