Kolej towarowa w I kwartale 2025 r. bez wzrostu, ale ze zmianami w strukturze przewozów

7 godzin temu

Początek 2025 roku nie przyniósł odbicia w kolejowych przewozach towarowych. W pierwszym kwartale przewieziono 52,19 mln ton ładunków – wynik niższy niż w analogicznym okresie 2024 roku. Choć wolumen spadł, struktura głównych grup towarowych pozostała względnie stabilna, ujawniając jednak sygnały szerszych zmian w transporcie kolejowym.

Transformacja energetyczna, cyfryzacja logistyki oraz rosnące znaczenie transportu intermodalnego wpływają na przebudowę struktur przewozowych. Dla Polski oznacza to konieczność adaptacji infrastruktury, technologii i strategii w kontekście międzynarodowym. Wydajna kolej towarowa – niezależnie od wahań koniunktury – jest kluczowym elementem krajowego systemu transportowego i polityki klimatycznej UE – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Energetyka wciąż na czele
Największy udział w przewozach kolejowych w I kwartale 2025 r. miały surowce energetyczne – węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny – odpowiadające za 31,2% masy przewozów. Węgiel kamienny osiągnął wynik 15,87 mln ton, nieco mniej niż rok wcześniej (16,11 mln ton). Cała grupa utrzymała pozycję lidera pod względem masy (ok. 16,3 mln ton) i 19,6% udziału w pracy przewozowej.

Kruszywa osłabiają wynik branży
Drugą kluczową grupą były rudy metali oraz inne produkty przemysłu wydobywczego – 13,59 mln ton, co stanowi ponad 26% masy przewozów. 81% tego wolumenu to kruszywa (11,01 mln ton), których przewozy spadły o ponad 2 mln ton względem IV kwartału 2024 r. Spadki w tej grupie są typowe dla okresu zimowego, jednak tak duża różnica negatywnie odbiła się na wynikach przewoźników. Stabilny pozostaje poziom przewozów rud żelaza – 1,55 mln ton, utrzymujący się od roku na zbliżonym poziomie.

Spadki w paliwach, stabilizacja w chemikaliach
Produkty rafinacji ropy naftowej i gazy przemysłowe osiągnęły 6,94 mln ton (13,3% masy), co jest wynikiem niższym zarówno od początku, jak i końca 2024 roku. Udział tej grupy w pracy przewozowej to 19,6%. Natomiast chemikalia, tworzywa sztuczne i paliwa jądrowe utrzymały stabilny wolumen – 2,73 mln ton – przy wzroście udziału w pracy przewozowej do 6,45%.

Intermodal trzyma pozycję
W I kwartale 2025 r. przewozy ładunków nieidentyfikowalnych – obejmujących m.in. kontenery i przesyłki intermodalne – wyniosły 5,25 mln ton (10,07% masy) i 13,13% udziału w pracy przewozowej, utrzymując stabilną pozycję w strukturze rynku.

Choć początek roku nie przyniósł wzrostu przewozów towarowych koleją, widoczne są tendencje, które mogą w kolejnych kwartałach kształtować rynek – zwłaszcza rozwój intermodalu, wpływ transformacji energetycznej i sezonowość przewozów kruszyw.

Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

Śląskie: W Żorach powstanie długo wyczekiwany wiadukt
235 mln euro na nowe odcinki Rail Baltica
Idź do oryginalnego materiału