Koleje Dolnośląskie przejmują dawną bazę PKP Cargo w Legnicy

1 dzień temu

Po długotrwałych staraniach Koleje Dolnośląskie stały się dzierżawcą byłej bazy legnickiego zakładu PKP Cargo. Obiekt przy ul. Pątnowskiej będzie służyć do obsługi i serwisowania taboru spalinowego należącego do regionalnego przewoźnika.

Koleje Dolnośląskie

Hala, w której dawniej funkcjonował punkt utrzymania taboru PKP Cargo, znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie głównej bazy Kolei Dolnośląskich. Obiekt powstał w latach 80. XX wieku na terenie o wieloletnich tradycjach kolejowych – jeszcze przed wojną działała tam lokomotywownia. Od 1 sierpnia br. zarządcą bazy są Koleje Dolnośląskie, które wydzierżawiły ją od PKP S.A.

Jakie udogodnienia daje nowa baza?

Nowo przejęta hala ma 57 metrów długości i przyległy teren z zabudowaniami pomocniczymi. Do dyspozycji przewoźnika jest 5 torów do obsługi taboru spalinowego, około 450 mkw. potencjalnej powierzchni biurowej w głównym budynku oraz 500 mkw. powierzchni magazynowej wraz z zapleczem socjalnym. Obiekt wyposażony jest również w suwnicę i zapadnię.

Remont hali rozpocznie się wkrótce. o ile harmonogram zostanie dotrzymany, obiekt zacznie funkcjonować już w listopadzie tego roku.

– Hala będzie przeznaczona do serwisowania pojazdów spalinowych. Mamy też dodatkowe pomysły na zagospodarowanie przestrzeni i obiektów towarzyszących, ale priorytetem są w tej chwili prace remontowe, by jeszcze przed zimą rozpocząć pierwsze przeglądy – wyjaśnia Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Przejęcie bazy wiąże się z tworzeniem nowych miejsc pracy – rekrutacja ruszy wkrótce. Już teraz spółka zatrudniła kilku byłych pracowników legnickiego zakładu PKP Cargo.

Koleje Dolnośląskie

Od Miłkowic do nowoczesnej bazy w Legnicy

W latach 2010–2018 Koleje Dolnośląskie wykonywały przeglądy w ponad stuletniej hali w Miłkowicach. Sytuacja zmieniła się siedem lat temu, gdy za 12 mln zł wybudowano pierwszą halę serwisową przy ul. Pątnowskiej, na terenie dawnej sekcji postojowej wagonów osobowych stacji Legnica.

Koleje Dolnośląskie

Rosnące potrzeby przewoźnika sprawiły jednak, iż konieczna była budowa większego i nowocześniejszego obiektu. W 2023 roku otwarto nową halę serwisową przy Pątnowskiej – o powierzchni 6,5 tys. mkw., z trzema torami o długości 120 metrów, torem z automatyczną myjnią całoroczną, tokarką podtorową, infrastrukturą nadziemną i podziemną, a także zbiornikami i dystrybutorami paliwa. Inwestycja została zrealizowana przy wsparciu funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, a jej koszt wyniósł 75 mln zł.

Idź do oryginalnego materiału