Kolejowe przewozy towarowe w Polsce spadły w ujęciu masy przewiezionych towarów o 7,4% r/r do ok. 17,5 mln ton w czerwcu br., wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). W żadnym z miesięcy tego roku nie odnotowano wyniku lepszego niż w analogicznym okresie 2024 r.
„W czerwcu pociągi przewiozły ponad 17,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o prawie 1,4 mln ton (-7,4%) w porównaniu z czerwcem 2024 r. Wykonana praca przewozowa przekroczyła 4,5 mld tonokilometrów i była niższa o ponad 0,5 mld tonokilometrów (-10%) rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła ponad 6,3 mln pociągokilometrów – to prawie 0,6 mln mniej (-8,3%) niż rok wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w czerwcu osiągnęła prawie 257,5 km i była niższa o prawie 7,5 km wobec czerwca 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
W I półroczu 2025 r. pociągi towarowe przetransportowały ponad 104,9 mln ton ładunków, co oznacza spadek o 5,7 mln ton (-5,1%) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wykonana praca przewozowa wyniosła niemal 27 mld tonokilometrów i była niższa o prawie 2,2 mld tonokilometrów rok do roku (-7,4%). Praca eksploatacyjna w analizowanym okresie wyniosła niespełna 38,1 mln pociągokilometrów, czyli o prawie 2,7 mln mniej (-6,6%) niż w miesiącach styczeń-czerwiec 2024 r., podał także Urząd.
„Pierwsze półrocze 2025 r. w przewozach towarowych nie przyniosło optymistycznych danych. W żadnym z miesięcy tego roku nie odnotowano wyniku lepszego niż w analogicznym okresie 2024 r. Realna szansa na wzrost wciąż istnieje. Szczególnie w przypadku ładunków masowych, niebezpiecznych czy transportowanych w kontenerach na duże odległości, transport kolejowy może uzyskać znaczną przewagę” – skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
Źródło: ISBnews