Luksusowy ciągnik rolniczy. Motoryzacyjne legendy do pracy w polu

5 godzin temu

Gdy słyszymy nazwy Ferrari, Lamborghini czy Porsche, przed oczami stają nam supersamochody, ogromne prędkości i sportowe emocje. Przy czym słynne marki są lub były reprezentowane także w sektorze agro. Luksusowy ciągnik rolniczy jest jednak ciągle rzadkością na polskim rynku.

Mało kto pamięta, iż te legendarne marki znane z produkcji samochodów sportowych mają również rolnicze korzenie. Historia ciągników rolniczych sygnowanych tymi nazwami pokazuje również, iż innowacja, moc i prestiż nie zawsze rodziły się na torach wyścigowych. Często zaczynały się bowiem na polu. Traktor jak supersamochód? Luksusowy ciągnik rolniczy jest tego przykładem.

Ferrari – nie tylko czerwone bolidy

Ferrari kojarzone jest dziś niemal wyłącznie z Formułą 1 i luksusowymi samochodami sportowymi, jednak w świecie rolnictwa nazwa ta również ma swoje miejsce. Włoskie ciągniki Ferrari są produkowane przez firmę Ferrari Trattori (dziś część grupy BCS). Firma ta specjalizuje się głównie w maszynach sadowniczych i górskich, a także dwukołowych miniciągnikach ogrodniczych. Sprawdzają się one również w branży komunalnej. Dziś Ferrari oferuje kilka serii ciągników, również z napędem elektrycznym. Charakteryzują się one zwartą konstrukcją, obniżonym środkiem ciężkości oraz bardzo dobrą przyczepnością. Podobnie jak supersamochody, ciągniki Ferrari to precyzja, nowoczesna technika i wysoka jakość wykonania.

W Polsce ciągniki marki Ferrari to promil sprzedaży nowych maszyn. Z danych AgriTrac wynika, iż do końca listopada 2025 zarejestrowały się w naszym kraju 2 maszyny tej marki. W tym czasie łączna liczba rejestracji nowych maszyn w Polsce wyniosła 8875 sztuk.

Ferrari specjalizuje się w produkcji ciągników do pracy w sadach i winnicach.

fot. Ferrari

Lamborghini – od pola do legendy

Historia Lamborghini ma swoje początki właśnie w rolnictwie. Ferruccio Lamborghini po II wojnie światowej rozpoczął produkcję ciągników rolniczych, wykorzystując doświadczenie mechaniczne oraz wojskowe nadwyżki sprzętu. Pierwszy seryjny ciągnik, o wdzięcznej nazwie Carioca, pojawił się w roku 1948. Ciągniki Lamborghini gwałtownie zyskały renomę dzięki solidności, mocy i niezawodnym silnikom. Do dziś marka Lamborghini Trattori istnieje i produkuje kilka serii nowoczesnych ciągników polowych i sadowniczych. Maszyny – podobnie jak supersamochody tej marki – wyróżniają się designem, technologią i wysokimi osiągami. Marka należy do firmy SDF, właściciela marki Deutz-Fahr.

Warto wiedzieć, iż produkcja samochodów pojawiła się później. Ferrucio Lamborghini, właściciel firmy był użytkownikiem auta Ferrari. Był przy tym niezadowolonym użytkownikiem. Swoje uwagi i propozycje zmian przekazał szefowi Ferrari. Enzo Ferrari poczuł się urażony uwagami „speca od traktorów” i oczywiście je odrzucił. Ferruccio postanowił więc stworzyć swój supersamochód. Efektem był w 1963 r. model 350 GTV, a w 3 lata później legendarna Miura. Dziś producent samochodów Lamborghini jest własnością Grupy Volkswagen.

Z danych firmy AgriTrac wynika, iż do końca listopada 2025 zarejestrował się w Polsce 1 nowy ciągnik Lamborghini.

Ciągniki legendarnej włoskiej marki pojawiły się na rynku wcześniej niż supersamochdy.

fot. Lamborghini

Luksusowy ciągnik rolniczy – niemiecka precyzja

Równie fascynująca jest historia ciągników Porsche. Niemiecka firma nigdy nie produkowała bowiem ciągników rolniczych. Dysponowała jednak technologią i własnym silnikiem chłodzonym powietrzem. Udostępniła je firmom Allgaier i Hofherr Schrantz, producentom ciągników z Niemiec i Austrii. Produkcja jednak nie nadążała za popytem. W 1954 r. rejestruje się więc firma Porsche-Diesel, własność niemieckiego koncernu Mannesmann. Dwa lata później rozpoczyna się produkcja ciągników. Pod maską maszyn Porsche-Diesel pracowały jedno-, dwu-, trzy-, czterocylindrowe silniki Porsche o mocach od 14 KM do 50 KM. Ciągniki Porsche-Diesel były znane z niezwykłej trwałości i oszczędnych silników wysokoprężnych. Ich konstrukcja była prosta, ale dopracowana w każdym detalu – dokładnie tak, jak samochody sportowe tej marki. Produkcję zakończono w roku 1963. W tym samym roku Porsche zaprezentowało kultowy dziś samochód – model 911.

Łącznie w latach 1956-1963 wyprodukowano ponad 125 tysięcy ciągników rolniczych Porsche-Diesel. Dziś zabytkowe ciągniki Porsche są obiektami kolekcjonerskimi, osiągającymi wysokie ceny i wzbudzającymi ogromne zainteresowanie na aukcjach.

Porsche-Diesel Junior z jednocylindrowym, chłodzonym powietrzem dieslem o mocy 14 KM

fot. P.Ceran

Ciągnik rolniczy jak supersamochód. Wspólne DNA

Choć ciągnik rolniczy i supersamochód służą zupełnie innym celom, łączy je wspólne DNA. Maszyny są innowacyjne, są również dowodem pasji do mechaniki oraz dążenia do perfekcji. Marki takie jak Ferrari, Lamborghini czy Porsche udowodniły, iż zaawansowana technologia i inżynierska odwaga mogą sprawdzić się zarówno na torze wyścigowym, jak i w codziennej pracy rolnika. Dziś ciągniki tych marek są symbolem historii, prestiżu i dowodem na to, iż rolnictwo również może mieć „sportowe” oblicze.

Nie tylko Ferrari i Lamborgini

Luksusowe ciągniki rolnicze o samochodowych korzeniach to nie tylko Ferrari, czy też Lamborghini. Producentami ciągników rolniczych były także inne firmy samochodowe. Na naszym rynku są spotykane jako używane ciągniki z importu. Do tematu wrócimy wkrótce.

Idź do oryginalnego materiału