Maj lepszy od kwietnia. Hotele biznesowe zyskują, wypoczynkowe jeszcze gonią

2 miesięcy temu

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego wynika, iż maj 2025 przyniósł poprawę wyników w sektorze hotelarskim względem kwietnia oraz tego samego miesiąca w ubiegłym roku. Szczególnie dobre rezultaty odnotowały obiekty obsługujące ruch biznesowy.

W maju tylko 3% hoteli miało obłożenie poniżej 30% – to spadek aż o 12 punktów procentowych względem kwietnia. Jednocześnie 78% obiektów uzyskało obłożenie powyżej 50% (wzrost o 31 pp.), a 43% z nich przekroczyło 70%.

Najlepiej wypadły hotele biznesowe – 81% z nich przekroczyło próg 50% obłożenia, a 35% osiągnęło ponad 70%. W tej grupie nie odnotowano żadnych obiektów z obłożeniem poniżej 30%.

Hotele wypoczynkowe również poprawiły wyniki: 59% z nich przekroczyło próg 50% obłożenia (wzrost o 31 pp.), a tylko 6% spadło poniżej 30%.

Lepsze wyniki niż w maju 2024

W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, 57% hoteli osiągnęło wyższe obłożenie – w tym najliczniejsza grupa (31%) zanotowała wzrost o maksymalnie 5 punktów procentowych. Dla 28% hoteli wyniki były niższe niż w maju 2024, a 16% uzyskało porównywalne poziomy.

Hotele biznesowe poprawiły wyniki bardziej niż wypoczynkowe – 58% obiektów z tej grupy odnotowało wzrost frekwencji, w tym 21% o więcej niż 10 pp. Dla 23% hoteli wskaźnik był niższy niż rok temu.

W segmencie wypoczynkowym 47% obiektów poprawiło obłożenie, ale aż 41% odnotowało spadek. Największa grupa (18%) poprawiła frekwencję do 5 pp.

Ceny noclegów rosną

63% ankietowanych hoteli zadeklarowało wzrost cen noclegów w stosunku do maja 2024 (to o 5 pp. więcej niż w kwietniu). Najczęściej wzrosty sięgały do 10%. 17% obiektów utrzymało ceny na tym samym poziomie, a kolejne 17% zanotowało spadki cen – również do 10%.

Czerwiec z dużą dynamiką rezerwacyjną

Prognozy na czerwiec pokazują wzrost zainteresowania rezerwacjami, szczególnie w hotelach wypoczynkowych. 65% hoteli wykazuje w tej chwili obłożenie powyżej 50%, a tylko 11% nie przekracza 30%.

Dla hoteli wypoczynkowych dane są jeszcze bardziej optymistyczne – 77% już przekroczyło 50% obłożenia, a 29% ma frekwencję powyżej 70%. Nie odnotowano żadnego obiektu z frekwencją poniżej 30%.

Hotele biznesowe osiągają słabsze wyniki – tylko 48% przekroczyło 50% frekwencji, a 21% wciąż pozostaje poniżej 30%.

Czerwcówka 2025 lepsza niż majówka

Wydłużony weekend związany z Bożym Ciałem (19–22 czerwca) zapowiada się korzystniej niż tegoroczna majówka. Już 58% hoteli ma obłożenie powyżej 50%, a 11% poniżej 30%. 25% obiektów w ogóle nie oferuje specjalnych pakietów na ten okres.

W hotelach biznesowych niemal połowa (46%) nie przygotowała oferty na ten długi weekend, a 13% ma wciąż niską frekwencję (poniżej 30%).

Hotele wypoczynkowe prezentują się znacznie lepiej – wszystkie oferują specjalne pakiety, 82% ma obłożenie powyżej 70%, a żaden obiekt nie zanotował frekwencji poniżej 50%.

Profil badanych hoteli

Ankieta IGHP została przeprowadzona w dniach 9–13 czerwca 2025 roku i objęła 113 hoteli z całej Polski. 80% obiektów znajduje się w miastach, 39% należy do sieci. Większość hoteli to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (95%), a średnia liczba pokoi wyniosła 107.

Pod względem specjalizacji:

  • 43% to hotele biznesowe,

  • 15% to obiekty wypoczynkowe,

  • 42% łączy oba segmenty.

Idź do oryginalnego materiału