Początek maja przyniósł dalsze, kilkugroszowe spadki cen paliw na krajowych stacjach. Po ostatnich obniżkach ceny średnie dwóch głównych paliw spadły do poziomu widzianego ostatnio w marcu 2022 roku. Mimo to niektórzy kierowcy i tak zapłacą więcej, ponieważ skończyły się majowe promocje oferowane przez główne sieci stacji.
Warto szukać tańszych stacji
Rozpiętość cenowa między najtańszymi stacjami paliw, a tymi najdroższymi jest duża i sięga często 10 i więcej procent. Najtańsze stacje to te przy centrach handlowych, ewentualnie stacje miejskie, a najdroższe przy drogach szybkiego ruchu.
Olbrzymie różnice cenowe wynikają z rekordowych w drugi rok z rzędu marż detalicznych na które decydujący wpływ ma polityka cenowa PKN Orlen (posiada najwięcej stacji na rynku). W hurcie ceny lekko spadły mimo odbicia na rynku ropy, co może być efektem zbliżających się wyborów prezydenckich. Ceny ropy, wprawdzie ostatnio odbiły lekko w górę, to są na poziomach widzianych ostatnio w 2021 roku. Rosnące wydobycie surowca przez OPEC i obawy o przyszły popyt powinny utrzymywać notowania na niskim poziomie.
W skali tygodnia główne paliwa potaniały o 3-5 groszy na litrze
Według e-Petrol.pl w połowie 19-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,89 i 5,84 zł/l. Oznacza to, iż cena popularnej benzyny spadła o 3 grosze, a diesla o 5 groszy na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu utrzymała się na poziomie 2,99 zł/l.
Cena średnia paliw w detalu: 07-05-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
•Pb98: 6,59 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 5,79 zł/l (-3 gr/l);
• ON: 5,84 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,99 zł/l ( 0 gr/l).
Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 84-86 gr/l w detalu i 72-91 groszy na litrze w hurcie.
Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie ceny diesla są tylko nieco wyższe od ceny benzyny
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 9-go maja 2025, cena netto litra benzyny 95 spadła o 5 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,413 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 7 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,438 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 3 groszy z 6 groszy tydzień wcześniej (benzyna jest tańsza).
Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 29 groszy, a diesel potaniał w tym czasie o 47 groszy na litrze.
Dla porównania, średnia cena PB-95 i ON spadła na stacjach paliw odpowiednio o 25 i 27 groszy za litr od początku tego roku.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Notowania ropy odbiły w górę, ale rosnąca podaż powinna utrzymywać niskie ceny
Jeszcze w połowie połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje na rynkach finansowych spowodowane przez nowego prezydenta sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima – w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 61-68 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (09.05.2025), a w skali tygodnia ropa drożeje dzisiaj aż o 2,5 usd/b (ok. 4%). W ostatnich dniach ropa odbiła w górę po zapowiedzi rozmów na temat ceł na Linii Waszyngton-Pekin w najbliższych weekend. Jednak w dłuższej perspektywie ropa powinna pozostawać pod presją rosnącej podaży ze strony państw OPEC i spowolnienia w światowej gospodarce.
USD/PLN oscyluje w okolicy wieloletnich minimów
Dzisiaj (09.05.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,77 zł za dolara, podobnie jak przed tygodniem. Co ciekawe, środowa obniżka stóp procentowych w Polsce nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami powinna pomóc utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie.
Wahania kursu USD/PLN w dużej mierze zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Od dłuższego czasu dolar tracił do euro, co przełożyło się na spadek kursu USD/PLN w okolice 3,70 na sesji 21 kwietnia – do poziomu najniższego od czerwca 2021 roku. Od tamtego czasu kurs usd/pln nieco odbił w górę w ślad za umocnieniem dolara do euro. Dodatkowo złotemu pomaga powrót inwestorów zagranicznych na polski rynek akcji i obligacji (ciągle wysokie stopy procentowe).
W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie
W połowie 19 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 35 groszy/l dla ON (-1 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 33 grosze na litrze (-11 groszy w skali tygodnia).
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły.
W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (32,3 gr/l) przekracza w 2025 roku o 3 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 11 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).
Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (25,7 gr/l) przewyższa o prawie 1 grosz poziom rekordowej marży z 2024 roku i przekracza o 9 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniają upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com