Na stacjach paliwa są najtańsze od ponad dwóch lat

7 godzin temu
Zdjęcie: Na stacjach paliwa są najtańsze od ponad dwóch lat


Początek maja przyniósł dalsze, kilkugroszowe spadki cen paliw na krajowych stacjach. Po ostatnich obniżkach ceny średnie dwóch głównych paliw spadły do poziomu widzianego ostatnio w marcu 2022 roku. Mimo to niektórzy kierowcy i tak zapłacą więcej, ponieważ skończyły się majowe promocje oferowane przez główne sieci stacji.

Warto szukać tańszych stacji

Rozpiętość cenowa między najtańszymi stacjami paliw, a tymi najdroższymi jest duża i sięga często 10 i więcej procent. Najtańsze stacje to te przy centrach handlowych, ewentualnie stacje miejskie, a najdroższe przy drogach szybkiego ruchu.

Olbrzymie różnice cenowe wynikają z rekordowych w drugi rok z rzędu marż detalicznych na które decydujący wpływ ma polityka cenowa PKN Orlen (posiada najwięcej stacji na rynku). W hurcie ceny lekko spadły mimo odbicia na rynku ropy, co może być efektem zbliżających się wyborów prezydenckich. Ceny ropy, wprawdzie ostatnio odbiły lekko w górę, to są na poziomach widzianych ostatnio w 2021 roku. Rosnące wydobycie surowca przez OPEC i obawy o przyszły popyt powinny utrzymywać notowania na niskim poziomie.

W skali tygodnia główne paliwa potaniały o 3-5 groszy na litrze

Według e-Petrol.pl w połowie 19-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,89 i 5,84 zł/l. Oznacza to, iż cena popularnej benzyny spadła o 3 grosze, a diesla o 5 groszy na litrze w skali tygodnia.

Jednocześnie cena średnia autogazu utrzymała się na poziomie 2,99 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 07-05-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

•Pb98: 6,59 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 5,79 zł/l (-3 gr/l);

• ON: 5,84 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,99 zł/l ( 0 gr/l).

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 84-86 gr/l w detalu i 72-91 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie ceny diesla są tylko nieco wyższe od ceny benzyny

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 9-go maja 2025, cena netto litra benzyny 95 spadła o 5 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,413 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 7 groszy (-3 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,438 zł/l (bez VAT).

Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 3 groszy z 6 groszy tydzień wcześniej (benzyna jest tańsza).

Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 29 groszy, a diesel potaniał w tym czasie o 47 groszy na litrze.

Dla porównania, średnia cena PB-95 i ON spadła na stacjach paliw odpowiednio o 25 i 27 groszy za litr od początku tego roku.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Notowania ropy odbiły w górę, ale rosnąca podaż powinna utrzymywać niskie ceny

Jeszcze w połowie połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje na rynkach finansowych spowodowane przez nowego prezydenta sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima – w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 61-68 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (09.05.2025), a w skali tygodnia ropa drożeje dzisiaj aż o 2,5 usd/b (ok. 4%). W ostatnich dniach ropa odbiła w górę po zapowiedzi rozmów na temat ceł na Linii Waszyngton-Pekin w najbliższych weekend. Jednak w dłuższej perspektywie ropa powinna pozostawać pod presją rosnącej podaży ze strony państw OPEC i spowolnienia w światowej gospodarce.

USD/PLN oscyluje w okolicy wieloletnich minimów

Dzisiaj (09.05.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,77 zł za dolara, podobnie jak przed tygodniem. Co ciekawe, środowa obniżka stóp procentowych w Polsce nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami powinna pomóc utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie.

Wahania kursu USD/PLN w dużej mierze zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Od dłuższego czasu dolar tracił do euro, co przełożyło się na spadek kursu USD/PLN w okolice 3,70 na sesji 21 kwietnia – do poziomu najniższego od czerwca 2021 roku. Od tamtego czasu kurs usd/pln nieco odbił w górę w ślad za umocnieniem dolara do euro. Dodatkowo złotemu pomaga powrót inwestorów zagranicznych na polski rynek akcji i obligacji (ciągle wysokie stopy procentowe).

W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie

W połowie 19 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 35 groszy/l dla ON (-1 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 33 grosze na litrze (-11 groszy w skali tygodnia).

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły.

W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (32,3 gr/l) przekracza w 2025 roku o 3 grosze/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 11 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).

Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (25,7 gr/l) przewyższa o prawie 1 grosz poziom rekordowej marży z 2024 roku i przekracza o 9 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniają upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Idź do oryginalnego materiału