Popierany przez PiS kandydat na prezydenta Karol Nawrocki w sobotę w Warszawie w obecności przedstawicieli stowarzyszenia "Tak dla CPK" podpisał się pod listą sześciu postulatów organizacji, wśród których jest m.in. skierowanie do Sejmu prezydenckiego projektu ustawy zobowiązującego władze do budowy lotniska CPK oraz komponentu kolejowego w najkrótszym możliwym terminie i w pierwotnym kształcie.
Podpisując deklarację, Karol Nawrocki powiedział, iż robi to z pełną odpowiedzialnością. Podkreślił, iż budowa CPK w takim kształcie od samego początku znajdowała się w jego programie wyborczym. Dodał, iż jako prezydent chce być liderem Polski ambitnej i stawiającej sobie wysokie cele, a jego zdaniem projekt CPK "jest dziś opiłowywany przez obecną władzę".Reklama
Nawrocki podpisał deklarację "Tak dla CPK". Zapowiada walkę o projekt w kształcie z czasów PiS
"Dla mnie, mojego pokolenia i pokolenia moich dzieci ten projekt jest symbolem Polski ambitnej, Polski z aspiracjami. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego był wielkim marzeniem różnych pokoleń Polski o tym, iż możemy myśleć wysoko, o Polsce wielkiej, która jest jednym organizmem połączonym sieciami kolejowymi i ja chcę takiej Polski" - zaznaczył.
Nawrocki zadeklarował, iż gdyby został prezydentem, to jego pierwszą inicjatywą ustawodawczą będzie właśnie "inicjatywa powrotu do obywatelskiego projektu CPK" i jednocześnie projekt ustawy, który "woła o przywrócenie tych projektów, które pozwalały się rozwijać Polsce lokalnej przez osiem lat rządów Zjednoczonej Prawicy".
Stowarzyszenie "Tak Dla CPK" w czwartek 22 maja zwróciło się do każdego z kandydatów na prezydenta z postulatami do podpisania. Zawierająca sześć punktów lista obejmuje również zwoływanie przez prezydenta raz na kwartał Rady Gabinetowej odnośnie postępów w inwestycji CPK, zainicjowanie przez głowę państwa likwidacji wykluczenia komunikacyjnego oraz zaangażowanie prezydenta w pozyskiwanie środków i inwestorów na realizację CPK.
Prezesem stowarzyszenia "Tak dla CPK" jest Maciej Wilk, były wiceprezes PLL LOT, który później został dyrektorem operacyjnym Flair Airlines (to kanadyjski tani przewoźnik lotniczy). Był on obecny podczas ceremonii podpisywania deklaracji ws. CPK przez Karola Nawrockiego.
Inwestycja CPK. Czym różni się obecny projekt od pierwotnego?
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
W grudniu 2024 r. rząd Donalda Tuska przyjął Program Wieloletni CPK na lata 2024-2032. Zgodnie z harmonogramem budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy powinien uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Pierwotna wersja inwestycji CPK została zawarta przez gabinet Mateusza Morawieckiego w październiku 2023 r. Zakładała m.in., iż nowe centralne lotnisko miałoby powstać do 2030 roku. Przewidywała budowę 10 szprych (linii kolejowych), które - jak mówili politycy PiS - miały być kołem zamachowym rozwoju Polski, tworząc nową komunikację poprzez sieć połączeń kolejowych m.in. między Warszawą, Lublinem, Rzeszowem, Zamościem i Chełmem. W obecnym projekcie z budowy szprych zrezygnowano.