Niemiecka spółka DB Bahnbau Gruppe złożyła zamówienie na 18 wysokowydajnych podbijarek uniwersalnych Unimat Express 2X-4×4 Dynamic. Pojazdy dostarczy je austriacka firma Plasser & Theurer. Jednostki wyposażono w europejski system sterowania ETCS oraz zaawansowane rozwiązania cyfrowe wspomagające operatorów.
Unifikacja floty i zrównoważony rozwój
Rosnące znaczenie transportu kolejowego przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie w zakresie utrzymania infrastruktury. DB Bahnbau Gruppe odpowiada na te wyzwania, wymieniając przestarzałe jednostki na nowoczesny, zunifikowany park maszynowy. Prezes spółki Markus Egerer podkreślił, iż wprowadzenie 18 identycznych pojazdów ograniczy dotychczasową różnorodność floty. Umożliwi to efektywniejsze zarządzanie częściami zamiennymi oraz usprawni strategię utrzymania. Nowe podbijarki zasilane paliwem HVO wpisują się również w cele środowiskowe przedsiębiorstwa.
Wszechstronna jednostka podbijająca
Podbijarki wyposażono w jednostkę roboczą 2X-4×4 składającą się z dwóch modułów. Pierwszy moduł obsługuje rozjazdy, drugi – proste odcinki linii. Dzięki temu maszyna może podbijać dwa podkłady jednocześnie na znacznej części rozjazdu, co przyspiesza prace. Wbudowany system stabilizacji toru sprawia, iż po zakończeniu robót nie trzeba wprowadzać tylu ograniczeń prędkości ani wysyłać dodatkowego sprzętu.
Cyfryzacja i automatyzacja
Plasser & Theurer od ponad dekady rozwija systemy automatyzacji maszyn torowych. Zamówione podbijarki wyposażono w TampingAssistant – pierwszy system oferujący pełną cyfryzację procesu od pomiaru wstępnego po dokumentację. Rozwiązanie wykorzystuje sztuczną inteligencję i szereg czujników do generowania rekomendacji. TampingControl odpowiada za automatyzację podbijania, dostarczając operatorowi informacje zwrotne w czasie rzeczywistym.
Geometrię toru weryfikują 2 uzupełniające się systemy – InertialTrackGeometry rejestrujący krzywizny w trzech wymiarach oraz ReferencedTrackGeometry, za pomocą którego pomiary można wykonywać bez konieczności zamykania linii.
Wyposażenie w ETCS – najważniejszy element europejskiego systemu ERTMS, który docelowo zastąpi ponad 20 krajowych rozwiązań – zapewnia zgodność z wymogami interoperacyjności i przygotowuje flotę na przyszłe standardy.


Fot. Plasser & Theurer
Zobacz również:

1 godzina temu





