Nowy terminal Baltic Hub uruchomiony! Podwoi zdolności przeładunkowe

9 godzin temu

Wreszcie! W Gdańsku ruszył nowy terminal kontenerowy Baltic Hub T3 – inwestycja, która nie tylko rozbudowuje infrastrukturę portową Polski, ale również wzmacnia naszą pozycję w europejskiej logistyce morskiej. To wydarzenie, które zapisze się złotymi zgłoskami w historii gospodarczej kraju.

Co nowy terminal Baltic Hub oznacza dla Polski?

Rozbudowa Baltic Hub to nie tylko kwestia infrastruktury. To strategiczny krok, który wzmacnia nasz handel międzynarodowy, zwiększa wpływy z ceł unijnych i tworzy nowe miejsca pracy. Nowy Terminal T3 zwiększa zdolność przeładunkową w Baltic Hub aż o połowę – z 3 do 4,5 mln TEU rocznie. Infrastruktura pozwoli obsługiwać jedne z największych kontenerowców świata.

Choć cały projekt jeszcze nie został ukończony, część terminalu została już oddana do użytku. Budimex poinformował o komercyjnym uruchomieniu nabrzeża, przy którym cumują kolosy jak MSC Calypso – statek o długości 366 metrów i zanurzeniu 13,8 metra.

Polska powiększyła się o 36 ha lądu!

Teraz pewnie zastanawiacie się jak to możliwe. To za sprawą nowego terminala T3, który właśnie otworzyliśmy w gdańskim Baltic Hub.

T3 jest terminalem kontenerowym, który zwiększa zdolność przeładunkową Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie (o… pic.twitter.com/WX3xLutK1l

— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) June 6, 2025

Zastosowane rozwiązania inżynieryjne – od budowy sztucznej wyspy po głębokowodne nabrzeże – są wyznacznikiem nowoczesności i ambicji. Nowy terminal nie tylko zwiększa możliwości, ale także otwiera drogę do obsługi najbardziej wymagających jednostek pływających.

Terminal T3 to strategiczna inwestycja dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej. To inwestycja, która nie tylko wyznacza nowe standardy w zakresie infrastruktury portowej, ale także przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki – powiedział Cezary Łysenko, dyrektor operacyjny ds. budownictwa infrastrukturalnego i członek zarządu Budimex.

Budowa terminalu pochłonęła 2 miliardy złotych, a rozpoczęła się w październiku 2022 roku. W ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy zużyto:

  • 17,5 tys. ton stali,
  • 160 tys. mł betonu,
  • 4,3 mln mł piasku.

Na placu pojawiły się również suwnice STS z Chin, o wysokości dochodzącej do 140 metrów i wadze bliskiej 2 tys. ton. Do ich obsługi przewidziano 20 półautomatycznych suwnic RMG, sterowanych zdalnie – zgodnie z globalnym trendem automatyzacji procesów portowych.

Dlaczego Baltic Hub zyskuje na znaczeniu?

Nowy terminal Baltic Hub to nie tylko sukces inwestycyjny – to także impuls do rozwoju całej gospodarki morskiej. Według danych Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, wpływy budżetowe z unijnych ceł i VAT z portów morskich w 2023 roku wyniosły łącznie ponad 9 miliardów złotych.

Nie bez znaczenia jest też fakt, iż terminal T3 umacnia Gdańsk na mapie największych portów kontenerowych Europy. Z 2,24 mln TEU przeładowanych w ubiegłym roku, Gdańsk wyprzedza Barcelonę i zajmuje ósme miejsce na kontynencie – tuż za takimi gigantami jak Rotterdam, Antwerpia czy Hamburg.

T3 zwiększa zdolność przeładunkową Baltic Hub do 4,5 mln TEU (o 1,5 mln TEU). Oznacza to, iż terminal będzie mógł przeładowywać 4,5 mln kontenerów dwudziestostopowych rocznie. pic.twitter.com/tuqugHYHAk

— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) June 6, 2025

Jednym z najbardziej innowacyjnych elementów projektu było utworzenie sztucznej wyspy. To właśnie na niej powstało nabrzeże o długości 717 metrów oraz głębokości 17,5 metra, a także ogromny, 36-hektarowy plac kontenerowy. Połączenia lądowe terminalu umożliwiają sprawny transport do Czech, Słowacji, Ukrainy, Węgier czy Niemiec. Dzięki temu Baltic Hub zyskuje miano bramy do Europy Środkowo-Wschodniej.

To okno na światowy transport morski. Port gdański i Baltic Hub jest coraz silniejszym miejscem, które integruje Polskę ze światowym handlem – ocenił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Uruchomienie terminalu T3 to element długofalowej strategii rozwoju. W planach są kolejne inwestycje infrastrukturalne, modernizacja połączeń kolejowych i drogowych oraz wdrażanie rozwiązań ekologicznych. Polska ma realną szansę stać się jednym z głównych hubów logistycznych Europy. A Baltic Hub jest kluczem do realizacji tej wizji.

Baltic Hub będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie [WYWIAD]

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału