Ostatni etap modernizacji linii Będzin – Zebrzydowice: projekt odcinka Katowice – Tychy za 23 mln zł

8 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają projektowanie modernizacji odcinka Katowice Piotrowice – Tychy. To ostatni brakujący fragment strategicznej inwestycji kolejowej prowadzonej od Będzina aż po granicę z Czechami. Efektem będzie nie tylko poprawa dostępu do kolei, ale także większe bezpieczeństwo i wygoda dla pasażerów.

Umowa z firmą TPF Sp. z o.o., która odpowiada za przygotowanie dokumentacji projektowej, opiewa na 23 mln zł netto (28 mln zł brutto). Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2027 roku. Roboty budowlane mogłyby się rozpocząć w latach 2028–2031, pod warunkiem zapewnienia finansowania.

Projekt dotyczy jednego z kluczowych odcinków linii kolejowej Będzin – Zebrzydowice, na której PLK SA już prowadzą intensywne prace:

  • na trasie Będzin – Katowice Piotrowice,
  • między Tychami a Goczałkowicami,
  • oraz na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice.

Podróżni już korzystają z efektów zakończonych modernizacji, a teraz czas na uzupełnienie całej trasy o brakujący odcinek Piotrowice – Tychy.

Nowe przystanki, szybsze pociągi i bezkolizyjne przejazdy

W ramach zadania zaprojektowana zostanie m.in. przebudowa stacji Tychy, która zyska nowe przejście pod torami – połączone z peronami schodami i windami. Przystanki Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano również budowę zupełnie nowych przystanków:

  • Katowice Tunelowa,
  • Katowice Niezapominajek,
  • Tychy Mąkołowiec.

Celem całego przedsięwzięcia jest rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego poprzez budowę dodatkowych torów. W efekcie:

  • zwiększy się liczba pociągów,
  • pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h,
  • pociągi towarowe – do 120 km/h,
  • czas przejazdu koleją skróci się o ok. 5 minut.

Większe bezpieczeństwo dzięki bezkolizyjnym rozwiązaniom

Istotnym elementem projektu będzie likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn i zastąpienie ich skrzyżowaniami dwupoziomowymi. W Katowicach nowe obiekty powstaną m.in.:

  • przy ul. Jankego (łącznik ul. Barcelońskiej z Wspólną),
  • przy ul. Kaskady i Niezapominajek,
  • przy ul. Tunelowej – dla pieszych i rowerzystów.

Zlikwidowane zostaną przejazdy na ul. Słonecznikowej i Pomorskiego. W Tychach nowe wiadukty powstaną przy ul. Glinczańskiej, Damrota i Browarowej, a także wzdłuż ul. Mąkołowskiej. Przejazdy przy ul. Jeżynowej i Stawowej zostaną zastąpione obiektami w nowych lokalizacjach.

Dodatkowo, przebudowane będą wiadukty kolejowe w Katowicach: w ciągu ul. Armii Krajowej i ul. Uniczowskiej – dostosowane do zwiększonej liczby torów.

Inwestycja PLK SA to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w województwie śląskim. Modernizacja trasy Będzin – Zebrzydowice znacząco poprawi komfort podróży, umożliwi częstsze kursowanie pociągów i zwiększy atrakcyjność kolei jako środka transportu w regionie.

Fot. PKP PLK

Zobacz również:

Będzin: ZUE przebuduje torowisko tramwajowe za blisko 9 mln zł brutto
Modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie Będzin – Katowice Szopienice Płd.
Idź do oryginalnego materiału