Otyli zapłacą za dwa miejsca w samolocie. Znana linia zmienia zasady

3 dni temu

Southwest Airlines, jedna z najbardziej rozpoznawalnych linii lotniczych w USA, ogłosiła duże zmiany, które odczują szczególnie pasażerowie plus-size. Od 27 stycznia przestanie obowiązywać dotychczasowa polityka pełnych zwrotów za dodatkowe miejsce. W praktyce oznacza to, iż otyli pasażerowie będą musieli realnie zapłacić za dwa miejsca w samolocie, jeżeli nie uda się znaleźć wolnych foteli na danym locie.

Otyli będą musieli zapłacić za dwa miejsca w samolocie

Przez lata Southwest Airlines wyróżniały się programem „Customer of Size”, za pomocą którego osoby potrzebujące dwóch foteli, na przykład z powodu otyłości, mogły wykupić je z wyprzedzeniem, a następnie odzyskać pieniądze za jedno z nich. Rozwiązanie to uchodziło za wyjątkowo przyjazne i humanitarne, pasażerowie mieli zapewniony komfort, a jednocześnie nie ponosili dodatkowych kosztów, jeżeli podróż samolotem odbywała się przy pełnym obłożeniu.

Nowe przepisy są jednak bardziej restrykcyjne. Zwrot będzie możliwy tylko wtedy, gdy w samolocie pozostanie co najmniej jedno wolne miejsce, a oba fotele muszą być kupione w tej samej taryfie. Co więcej, wniosek o zwrot trzeba będzie złożyć maksymalnie w ciągu 90 dni od podróży. Zmiany te mają uporządkować system, który do tej pory w dużej mierze opierał się na szczęściu i elastyczności obsługi. Dla pasażerów plus-size oznacza to jednak dodatkowe formalności i większe koszty.

Jednocześnie jednak Southwest wprowadzi system przydzielanych miejsc, który zastąpi dotychczasową zasadę „kto pierwszy, ten lepszy”. Pasażerowie plus-size będą więc mogli zarezerwować dwa sąsiadujące miejsca jeszcze przed odprawą, co zmniejszy stres związany z wejściem na pokład. choćby podróżni korzystający z tańszych taryf bez wyboru miejsca będą mogli zarezerwować dodatkowy fotel. Wystarczy kontakt telefoniczny z obsługą. Dzięki temu problem rozdzielenia miejsc czy nieporozumień z innymi pasażerami powinien zostać ograniczony.

Zmiany dotyczące polityki wobec otyłych pasażerów są częścią szerszej transformacji przewoźnika. Po przejęciu udziałów przez Elliott Investment Management linia zaczęła stopniowo odchodzić od dawnego modelu, który przez dekady wyróżniał Southwest na rynku. Reorganizacja objęła także flotę – całość opiera się na Boeingach 737 (wersje 700, 800 i MAX 8), co pozwala na łatwiejszą standaryzację usług. Dla Southwest oznacza to krok w stronę modelu bardziej zbliżonego do konkurencji premium, ale dla pasażerów plus-size realne dodatkowe wydatki.

Plus-sized model is fighting back against Southwest Airlines for rolling out a new seating policy targeting obese passengers who take up more than one seat.

She claims that her body is not the issue, and it is in fact the Airline’s fault. She also stated, „You deserve to be… pic.twitter.com/RRK9onp2q7

— CombatJedi (@anti_warhawk) August 26, 2025

Co oznacza to dla podróżnych?

Nowe regulacje mogą wywołać mieszane uczucia. Z jednej strony pasażerowie o większych gabarytach zyskają pewność dwóch sąsiadujących miejsc i spokojniejszą podróż. Z drugiej jednak strony otyli będą musieli liczyć się z możliwością poniesienia podwójnych kosztów biletu, jeżeli wszystkie miejsca w samolocie będą zajęte.

W Stanach Zjednoczonych problem otyłości od lat jest jednym z najpoważniejszych wyzwań zdrowotnych i społecznych. Według danych Centers for Disease Control and Prevention (CDC), ponad 40% dorosłych Amerykanów walczy z otyłością, a trend ten wciąż rośnie. Samoloty projektowane są pod uśrednione wymiary pasażerów, co oznacza, iż osoby o większej masie ciała często napotykają trudności z komfortowym zajęciem miejsca.

Dla wielu podróżnych w Ameryce będzie to więc poważny argument przy wyborze przewoźnika. Southwest Airlines, dotychczas uważane za jedne z najbardziej przyjaznych linii w Stanach, podejmują ryzyko utraty części lojalnych klientów w zamian za większą przejrzystość i potencjalnie lepsze wyniki finansowe.

Bagaż podręczny będzie płatny? Liniom wciąż mało i idą do sądu

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału