PESA dostarczy 30 nowoczesnych tramwajów dla Krakowa – umowa podpisana

4 godzin temu

Kraków zyska 30 nowych dwukierunkowych tramwajów od PESA Bydgoszcz. Po realizacji kontraktu cała flota tramwajowa w Krakowie będzie niskopodłogowa i klimatyzowana.

18 sierpnia w gabinecie prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego podpisano kontrakt pomiędzy MPK w Krakowie a firmą PESA Bydgoszcz SA. Umowa dotyczy zakupu 30 nowoczesnych tramwajów dwukierunkowych o długości ponad 33 metrów. Będzie to pierwsza tego typu dostawa we współczesnej historii krakowskiego przewoźnika.

Nowe tramwaje to ogromny krok w stronę dostępności i komfortu dla wszystkich mieszkańców. Po zakończeniu realizacji kontraktu Kraków stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością – powiedział prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

Pierwszy z nowych tramwajów pojawi się na ulicach miasta na początku 2028 roku, a ostatni – w 2029 roku. Wartość kontraktu to 558,5 mln zł netto, z czego prawie 74 mln zł pochodzi z dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu FEnIKS.

Nowe pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej dostosowany do osób niewidomych i słabowidzących oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym platformy i specjalne przestrzenie dla wózków inwalidzkich.

Realizacja tego kontraktu to kolejny etap naszej współpracy z Krakowem i możliwość dostarczenia taboru odpowiadającego na potrzeby nowoczesnego miasta. Dwukierunkowe tramwaje zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i łatwości obsługi przez motorniczych. Wierzymy, iż staną się wizytówką nowoczesnej komunikacji miejskiej w Krakowie – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.

Największą zaletą nowych wagonów będzie ich dwukierunkowość. Umożliwi ona kursowanie także na trasach bez pętli do zawracania – m.in. podczas remontów torowisk czy na nowych odcinkach planowanych do budowy.

Zakupy nowych tramwajów to także spore wyzwanie finansowe. W tym roku podpisaliśmy już umowy gwarantujące nam bezzwrotne dotacje w wysokości 481 mln zł z KPO oraz 74 mln z programu FEnIKS. Złożyliśmy też wnioski o preferencyjne pożyczki z KPO na kwotę 750 mln zł, które chcemy przeznaczyć na zakup kolejnych pojazdów. Robimy to z myślą o pasażerach, ale też o komforcie pracy naszych motorniczych – zaznaczył Rafał Świerczyński, prezes MPK w Krakowie.

Władze miasta zapowiadają, iż to dopiero początek zmian. Kraków planuje zakup choćby 60 dodatkowych tramwajów – w tym 30 jednokierunkowych o długości 43 metrów oraz 30 o długości 33 metrów. Umowy ramowe z PESA Bydgoszcz zostały już podpisane.

Fot. PESA Bydgoszcz

Zobacz również:

Kraków podpisał umowy ramowe na dostawę 90 nowoczesnych tramwajów PESA TWIST 3.0
Kraków inwestuje w nowoczesne tramwaje – MPK wybrało ofertę PESA Bydgoszcz
Idź do oryginalnego materiału