PKP Cargo sprzedaje 6696 wraków wagonów za 123,3 mln zł netto

5 godzin temu

Narodowy przewoźnik zakończył elektroniczną aukcję sprzedaży wraków wagonów towarowych wycofanych z eksploatacji. W postępowaniu przeprowadzonym 9 września 2025 r. uczestniczyło 6 podmiotów posiadających wymagane pozwolenia na przetwarzanie odpadów. Spółka pozyskała jedną ofertę obejmującą sześć z siedmiu części aukcji, co pozwoli na sprzedaż 6696 sztuk wraków za łączną kwotę 123,3 mln zł netto.

Proces sprzedaży obejmuje głównie wyeksploatowane węglarki, których PKP Cargo posiada znaczące nadmiarowe ilości trwale odstawione od lat. Pozostałe typy wagonów zostały długotrwale wyłączone z eksploatacji ze względu na stan techniczny i przestarzałą konstrukcję. Blisko 10% zbywanych wraków nie było eksploatowanych od ponad dekady.

Spółka wykluczyła z aukcji platformy przeznaczone do zadań obronności kraju. Pozostałe platformy nie znajdują zastosowania w transporcie intermodalnym z powodu przestarzałej konstrukcji, co uniemożliwia ich komercyjne wykorzystanie w realizowanych przewozach.

Zagwarantowana likwidacja zapobiega ponownej eksploatacji

PKP Cargo zakwalifikowało wagony jako odpad o kodzie 16 01 06, co skutkuje wyrejestrowaniem z rejestru EVR z kodem likwidacji. Procedura uniemożliwia ponowną rejestrację taboru w krajach europejskich. Każdy oferent musiał wykazać posiadanie pozwolenia na przetwarzanie odpadów tego typu.

Wylicytowana cena spełnia kryteria zatwierdzone przez sędziego-komisarza w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Pozostała pula wagonów posłuży jako źródło części zamiennych podczas wzmożonych przewozów jesienno-zimowych, a następnie zostanie wystawiona na kolejnych aukcjach zgodnie z planem restrukturyzacyjnym PKP Cargo.

Optymalizacja taboru w procesie restrukturyzacji

PKP Cargo wykorzystuje w tej chwili około 25 tys. wagonów, w tym pracującą rezerwę. Po realizacji pełnego planu sprzedaży przewidzianego w dokumentach restrukturyzacyjnych, spółka zachowa blisko 10 tys. odstawionych wagonów w tzw. niepracującej rezerwie. Tabor ten po wykonaniu niezbędnych remontów i przeglądów będzie mógł zastąpić najbardziej wyeksploatowane jednostki w ruchu operacyjnym.

Zarząd spółki ocenia, iż obecne i prognozowane przewozy nie wymagają utrzymywania tak wysokiej trwale odstawionej rezerwy.

Fot. PKP Cargo – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

Rozmowy o PKP CARGO w Brukseli
Koleje Dolnośląskie przejęły bazę PKP Cargo w Legnicy
Idź do oryginalnego materiału