PKP Intercity: Pierwsze zmodernizowane wagony serii 152A już na torach

6 godzin temu

PKP Intercity konsekwentnie realizuje swoją strategię odnowy taboru, której celem jest podniesienie komfortu podróży oraz zwiększenie liczby dostępnych wagonów. Narodowy przewoźnik odebrał właśnie pierwsze 8 zmodernizowanych wagonów bezprzedziałowych serii 152A, które już obsługują pasażerów na popularnych trasach. Modernizacja obejmuje łącznie 24 wagony tego typu, a jej wartość wynosi ponad 150 mln zł netto.

Wagony 1. klasy, przeznaczone do jazdy z prędkością do 200 km/h, przeszły kompleksowe prace modernizacyjne w zakładach PESA Mińsk Mazowiecki. Oferują 54 wygodne miejsca dla pasażerów oraz szereg nowoczesnych udogodnień, takich jak Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nowoczesny system informacji pasażerskiej, nowe drzwi odskokowo-przesuwne czy klimatyzację najnowszej generacji.

Pierwsze zmodernizowane wagony serii 152A skierowano już do obsługi popularnych połączeń, m.in. na trasach:

  • Łódź Fabryczna – Kołobrzeg (IC Pobrzeże),
  • Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna (IC Zosia),
  • Łódź Fabryczna – Gdynia Główna (IC Zosia),
  • Gdynia Główna – Łódź Kaliska (IC Zatoka).

Wszystkie wagony mają trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 r. Prace są realizowane z wykorzystaniem środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Docelowo zmodernizowane pojazdy będą obsługiwać także takie relacje jak Warszawa–Kołobrzeg, Warszawa–Kraków, Kraków–Zakopane, Kraków–Tarnów–Krynica-Zdrój, Warszawa–Łódź–Wrocław czy Warszawa–Białystok.

Modernizacja wagonów typu 152A to element większego zamówienia realizowanego przez PESĘ na rzecz PKP Intercity. Spółka zakontraktowała również modernizację 35 wagonów serii 154A, które będą bezprzedziałowe, 2. klasy, o pojemności 72 miejsc. Ich odbiór planowany jest na IV kwartał 2025 roku.

Modernizacja realizowana jest w dwóch etapach. Po naprawie na piątym poziomie utrzymania (P5), po 18 miesiącach eksploatacji, wagony przejdą przegląd na poziomie trzecim (P3).

Równolegle PESA realizuje dla PKP Intercity zlecenie modernizacji 8 wagonów przedziałowych 1. klasy typu Z1A, o wartości niemal 58 mln zł.

Łącznie PKP Intercity zakontraktowało już u polskich producentów i zakładów napraw projekty taborowe o wartości przekraczającej 16,5 mld zł.

Fot. PKP Intercity

Zobacz również:

PKP Intercity wdraża Train Information System dla pociągów międzynarodowych
Suwałki zintegrowane z koleją – pasażerowie PKP Intercity skorzystają z darmowej komunikacji miejskiej
Idź do oryginalnego materiału