Interwencja posłanki Pauliny Matysiak w sprawie zaniedbanego przystanku kolejowego w Gawronach przyniosła konkretne rezultaty. PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, iż modernizacja tego punktu pasażerskiego została wpisana w zakres większego projektu dotyczącego linii Łódź-Kutno. Mieszkańcy miejscowości mogą liczyć na gruntowną przebudowę infrastruktury.
Kompleksowa przebudowa w planach
Spółka PKP PLK zapewnia, iż w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 16 na odcinku Łęczyca – Kutno z dobudową drugiego toru na odcinku Topola Królewska – Leszczynek” przystanek w Gawronach przejdzie całkowitą transformację. Istniejący peron zostanie rozbudowany do długości 150 metrów, z dodatkową rezerwą 50 metrów na przyszłą rozbudowę. Wysokość peronu wyniesie 76 centymetrów, co jest standardem dla nowoczesnych przystanków.
Planowana inwestycja zakłada również powstanie drugiego peronu jednokrawędziowego od strony wschodniej, przy nowym torze. To istotne rozwiązanie, które zwiększy przepustowość linii i poprawi komfort podróżnych korzystających z połączeń w obu kierunkach.
Bezpieczeństwo i dostępność na pierwszym miejscu
Kluczowym elementem modernizacji będzie przebudowa przejazdu kolejowo-drogowego. w tej chwili sklasyfikowany jako kategorii D, zostanie przesunięty w stronę peronu i podniesiony do kategorii B, co znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa zarówno dla pasażerów, jak i kierowców.
PKP PLK zapewnia, iż perony zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Dostęp do nich zapewnią chodnik na przejeździe kolejowo-drogowym oraz pochylnie. To istotny krok naprzód w porównaniu z obecną sytuacją, gdzie osoby starsze i z niepełnosprawnościami mają poważne trudności z korzystaniem z przystanku.
Miejsca parkingowe dla podróżnych
Dodatkowym udogodnieniem będzie budowa miejsc parkingowych przy przystanku. To odpowiedź na potrzeby mieszkańców okolicznych miejscowości, którzy często dojeżdżają do Gawron samochodem, aby następnie kontynuować podróż koleją. Parking typu „parkuj i jedź” to coraz popularniejsze rozwiązanie, które zachęca do korzystania z transportu publicznego.
Harmonogram realizacji
Spółka przedstawiła wstępny harmonogram inwestycji. w tej chwili realizowane są prace nad dokumentacją przetargową. Postępowanie w trybie „projektuj i buduj” ma zostać wszczęte w pierwszym kwartale 2026 roku, a zawarcie umowy planowane jest na trzeci kwartał przyszłego roku. Faktyczne rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

2 godzin temu







