Płatności i samoobsługa po polsku – Polacy stawiają na wygodę i szybkość

7 godzin temu

Trzy czwarte Polaków regularnie wybiera płatności bezgotówkowe podczas stacjonarnych zakupów. Dlaczego cieszą się one taką popularnością? 43 proc. wybiera je ze względu na wygodę i brak konieczności noszenia przy sobie gotówki – wynika z tegorocznej edycji badania PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2025”.

Na drugim miejscu respondenci wskazali prostotę obsługi (40 proc.), a na trzecim szybkość realizacji transakcji (39 proc.). Dane te potwierdzają, iż płatności bezgotówkowe i rozwiązania samoobsługowe stały się elementem stylu życia, poprawy komfortu i nowoczesnej obsługi klienta.

Dla współczesnego konsumenta równie ważne jak wygoda, prostota i szybkość realizacji transakcji są czynniki takie jak brak ograniczeń podczas zakupów i sam czas trwania procesu zakupowego.
Co trzeci badany wybiera płatności bezgotówkowe, bo dzięki nim może opłacić zakupy w kasie samoobsługowej i nie musi stać w kolejce do tradycyjnej. Z kolei co czwarty respondent wskazuje na brak ograniczeń na zakupach kwotą posiadanej w portfelu gotówki – komentuje Robert Andrukiewicz, członek zarządu Fiserv Polska, właściciela marki PolCard. – Również co czwarty badany wybiera je ze względu na bezpieczeństwo transakcji. To jasny sygnał, iż
w dzisiejszych czasach płatności bezgotówkowe są istotnym elementem codzienności konsumentów. Dla przedsiębiorców z jednej strony to wyzwanie – muszą nadążać za zmieniającymi się preferencjami klientów, ale z drugiej szansa na podniesienie konkurencyjności, poprawę doświadczeń zakupowych i finalnie zbudowanie lojalności klientów – dodaje Robert Andrukiewicz.

Jakie jeszcze zalety płatności bezgotówkowych wskazują Polacy? Ważna jest m.in. mnogość opcji płatności bezgotówkowych. 21 proc. korzysta z nich właśnie ze względu na możliwość wyboru wygodnej formy – karta, telefon lub zegarek, a sam aspekt technologiczny i nowoczesność oraz chęć korzystania z innowacyjnych technologii jest motywacją do wyboru cyfrowych rozwiązań płatniczych dla blisko 15 proc. badanych.

Przyjrzyjmy się jeszcze preferencjom Polaków w zależności od miejsca zamieszkania. Wśród mieszkańców wsi, średnich i dużych miast najczęściej wskazywaną zaletą płatności bezgotówkowych jest ich wygoda i brak konieczności noszenia przy sobie gotówki – odpowiednio 37 proc., 46 proc. i 54 proc. Z kolei ponad połowa mieszkańców małych miast do 50 tys. mieszkańców ceni ten sposób płatności za szybkość realizacji transakcji.
Czas jest towarem deficytowym, zatem wszelkie rozwiązania, które skracają procesy zakupowe i obsługi klienta, są dziś kluczowymi przewagami konkurencyjnymi i pozwalającymi zwiększać satysfakcję konsumencką.

Płatności i samoobsługa – preferencje grup wiekowych
Badanie PolCard from Fiserv pokazało, iż młodzi w wieku 18-29 lat wybierają płatności bezgotówkowe przede wszystkim dlatego, iż dzięki nim mogą zapłacić za zakupy w kasie samoobsługowej i nie muszą stać w kolejce do tradycyjnej (44 proc.). Z kolei ponad połowa respondentów w wieku 50-59 lat ceni cyfrowe płatności za prostotę obsługi. Jednak w większości grup wiekowych najczęściej wskazywanym powodem wyboru płatności bezgotówkowych jest wygoda i brak konieczności noszenia przy sobie gotówki – wskazało tak 39 proc. respondentów w wieku 30-39 lat i 43 proc. w wieku 40-49 lat. Co interesujące z tego samego powodu elektroniczne płatności wybierają seniorzy – w grupie wiekowej 60 + tę odpowiedź wybrała ponad połowa badanych, co jest najwyższym odsetkiem wskazań.
Te dane, w szczególności w grupie wiekowej 60+, pokazują inkluzywność płatności bezgotówkowych. Trzy czwarte społeczeństwa regularnie wybiera tę formę płatności, ale każda grupa wiekowa ma inne motywacje i dostrzega różne korzyści. Dostarczanie rozwiązań przyjaznych konsumentom, dostępnych i niosących faktyczną wartość oraz promowanie równego dostępu do usług płatniczych są naszymi głównymi priorytetami. Dane z tegorocznej edycji naszego badania pokazują, iż technologia może być istotnym czynnikiem tej strategii, niwelującym bariery w dostępie do nowoczesnych płatności – podkreśla Andrukiewicz.

Era samoobsługi
Postęp technologiczny i automatyzacja procesów sprzedażowych spowodowały, iż rozwiązania samoobsługowe są nie tylko coraz częściej wdrażane przez sieci handlowe i punkty usługowe, ale też Polacy coraz chętniej z nich korzystają. Co więcej, mają one pozytywny wpływ na jakość życia. W badaniu zrealizowanym na zlecenie PolCard from Fiserv na pytanie o to, które rozwiązania samoobsługowe w największym stopniu wpływają pozytywnie na jakość i komfort życia, ponad trzy czwarte badanych wskazała na urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich, a blisko 67 proc. na kasy samoobsługowe. Wart uwagi jest fakt, iż te wskazania pokrywają się niemalże we wszystkich grupach wiekowych, co pokazuje, iż samoobsługa na stałe już wpisała się w schematy zakupowe Polaków.
Popularność tych rozwiązań nie dziwi – przede wszystkim są one odpowiedzią na największą bolączkę XXI wieku – brak czasu. Wpływ rozwiązań samoobsługowych na codzienne życie Polaków jest dostrzegalny nie tylko w tak oczywistych obszarach, jak przesyłki kurierskie czy codzienne zakupy – komentuje Andrukiewicz. – Samoobsługowe myjnie są trzecim najczęściej wskazywanym przez badanych rozwiązaniem, które ma pozytywny wpływ na ich komfort. Polacy wskazują też na wygodę korzystania z kiosków do zamówień np. w restauracjach typu fast food – 42 proc. czy stanowisk do samodzielnej rejestracji w obiektach noclegowych – 34 proc. To dowód na to, iż technologia znajduje swoje miejsce w niemal każdym obszarze codzienności– dodaje.
Co istotne, rozwiązania samoobsługowe nie są już zarezerwowane wyłącznie dla dużych aglomeracji. Mają one istotny wpływ na poprawę codzienności mieszkańców wsi i mniejszych miejscowości. Blisko 70 proc. ankietowanych mieszkańców wsi potwierdziło, iż urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich mają pozytywny wpływ na jakość ich życia i komfort, a 63 proc. wymieniło kasy samoobsługowe. Podobnie jest w małych miastach do 50 tys. mieszkańców, gdzie 82 proc. badanych z tych terenów na pierwszym miejscu wskazało na automaty do odbioru przesyłek, a na drugim na kasy samoobsługowe (65 proc.).
Rozwiązania samoobsługowe, poza zwiększaniem dostępności, wygody i oszczędności czasu, pełnią również istotną rolę w budowaniu idei smart city. Integralną częścią tego trendu są płatności bezgotówkowe, które wpisują się w nowoczesne usługi i handel. Dzięki nim korzystanie z rozwiązań samoobsługowych staje się jeszcze bardziej intuicyjne i dostępne.

Idź do oryginalnego materiału