Polskie Linie Kolejowe opublikowały postępowanie przetargowe na przebudowę odcinka Miąsowa – Sitkówka Nowiny na trasie łączącej Warszawę z Krakowem. Projekt obejmuje ponad 18 km torowiska i zwiększy prędkość maksymalną składów pasażerskich do 140 km/h. Inwestycja poprawi przepustowość stacji oraz bezpieczeństwo dzięki cyfrowym systemom sterowania ruchem kolejowym. To kolejny etap kompleksowej modernizacji kluczowej linii w woj. świętokrzyskim.
Realizacja prac obejmie wymianę 44 km torów na odcinku przekraczającym 18 km długości. Wykonawca wybuduje od podstaw 14 obiektów inżynieryjnych, a także przeprowadzi remont dwóch mostów nad Nidą i Czarną Nidą. Zmodernizowana zostanie również sieć trakcyjna. Ponadto projekt przewiduje unowocześnienie sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, co podniesie bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Podróżni skorzystają z przebudowanych peronów w Sobkowie oraz Wolicy. Na stacji Wolica powstanie kładka dla pieszych – zastąpi dotychczasowe przejście w poziomie szyn. Radkowice zyskają status stacji kolejowej, co znacząco zwiększy przepustowość w miejscu, gdzie magistrala Warszawa – Kraków krzyżuje się z trasą Kielce – Busko-Zdrój (linia kolejowa nr 73). Nowe tory na stacjach pozwolą również na efektywną obsługę transportu towarowego.
Wyższe prędkości i nowoczesne standardy
Zmodernizowana trasa umożliwi jazdę pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a pociągi towarowe będą mogły kursować z prędkością 120 km/h. Linia zostanie dostosowana do obsługi cięższych składów. Perony spełnią wymogi dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością.
Modernizacja odcinka Miąsowa – Sitkówka Nowiny stanowi kolejny etap kompleksowej przebudowy linii nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Zaawansowane są już prace na stacji w Kozłowie, a w październiku PLK ogłosiły przetarg na fragment Sędziszów – Miąsowa. W maju br. podpisano umowę dotyczącą odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Dla środkowej części inwestycji, obejmującej stację Kielce Główne, trwa przygotowanie dokumentacji projektowej we współpracy z władzami miasta – PLK podpisało w tej sprawie list intencyjny.
Długoterminowe finansowanie całości projektu zapewnia Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) poprzez kredyt w wysokości do 450 mln euro. Fragment między Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem otrzyma dodatkowo wsparcie Unii Europejskiej (UE) w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.


Fot. PLK
Zobacz również:

11 godzin temu






