Pociągi z Wrocławia do Warszawy pojadą jeszcze szybsza. Na odcinku Częstochowa Stradom – Opole realizowane są intensywne prace modernizacyjne, które umożliwią podniesienie prędkości przejazdu do 160 km/h. Inwestycja jest możliwa dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Na modernizację przeznaczono około 120 milionów złotych, a efekty pasażerowie odczują już w przyszłym roku.
Pociągi do Warszawy przyspieszą
Prace obejmują aż 90 kilometrów linii kolejowej, na której modernizowane są tory, sieć trakcyjna, mosty i wiadukty. Szczególną uwagę poświęcono wymianie rozjazdów oraz poprawie geometrii torów, co pozwoli dostosować całą trasę do wyższych prędkości. Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem zastąpią przestarzałe systemy, dzięki czemu pociągi jadące do Warszawy nie tylko zyskają na punktualności, ale również zwiększy się bezpieczeństwo ich przejazdu na trasie. Takie rozwiązania wprowadzono już m.in. między Blachownią a Herbami Starymi, a kolejne odcinki, np. Fosowskie – Opole Główne, zostaną zmodernizowane w najbliższych miesiącach.
Szczególnie istotnym elementem inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach. Modernizacja obejmuje aż 59 skrzyżowań torowo-drogowych. W Blachowni zmodernizowano już dwa przejazdy oraz przejście dla pieszych w poziomie szyn. Jeden z przejazdów wyposażono w rogatki, a podobne zabezpieczenia pojawią się także w Lublińcu, Lisowicach, Schodniej, Krasiejowie i Chrząstowicach. Dzięki temu kierowcy i piesi zyskają dodatkową ochronę podczas przekraczania torów.

Mosty, wiadukty i dodatkowe prace
Inwestycja obejmuje również przebudowę trzech mostów kolejowych nad rzekami Chrząstawą, Maliną i Suchą. Wykonawca rozpoczął już przygotowania do wzniesienia konstrukcji tymczasowych, dzięki którym pociągi do Warszawy przejadą bezpiecznie podczas prowadzonych robót. Prace są szeroko zakrojone i wymagają zmian w organizacji ruchu. W wybranych okresach pasażerowie muszą korzystać z komunikacji zastępczej, która kursuje na trasach Fosowskie – Opole Główne, Częstochowa – Fosowskie oraz Kochanowice – Lubliniec. Szczegółowe informacje podróżni znajdą na Portalu Pasażera i stronach przewoźników.
Projekt realizowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy, którego celem jest modernizacja i rozwój infrastruktury transportowej w Polsce. Koszt prac na odcinku Opole – Fosowskie wynosi prawie 70 milionów złotych, a modernizacja trasy Częstochowa Stradom – Fosowskie to kolejne 50 milionów złotych. W sumie na całe przedsięwzięcie przeznaczono 120 milionów złotych, co czyni je jedną z ważniejszych inwestycji kolejowych w regionie.
ALEŻ TO WYGLĄDA! Te inwestycje kolejowe wzmocnią nasze polskie porty