Polski e-handel umacnia się. Jakie kategorie rosną najszybciej? [ANALIZA]

1 tydzień temu

W kwietniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 116,500 mld PLN. Okazały się one o 6,1 proc. wyższe niż w marcu oraz o 7,4 proc. wyższe niż w kwietniu roku 2024 – tak wynika z szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego.

KIG szacuje, iż 74,9 proc. z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 87,258 mld PLN. Była ona o 6,2 proc. wyższa niż w marcu i o 7,9 proc. wyższa niż przed rokiem.

Stabilna ścieżka wzrostu

Obroty w e-handlu w kwietniu 2025 roku stanowiły 8,8 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (87,258 mld PLN) i osiągnęły wartość 7,679 mld PLN. Były one o 3,4 proc. większe niż w marcu. Wzrost miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 7,1 proc. wyższe niż przed rokiem.

– Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (kwiecień 2025 r.) potwierdzają, iż sektor e-commerce w Polsce utrzymuje stabilną ścieżkę wzrostu, notując sezonowy wzrost sprzedaży o 3,4 proc. miesiąc do miesiąca i to po bardzo wysokim marcu, kiedy to sprzedaż wzrosła o 15,2 proc. w porównaniu do lutego. Dynamika rozwoju sprzedaży internetowej jest porównywalna z całym handlem detalicznym, co umacnia jej kluczową rolę w strukturze rynku. Warto podkreślić, iż rosną nie tylko wolumeny, ale również dojrzałość całego sektora – wskazuje Małgorzata Zienkowska, ekspertka projektu Cross-border.pl z KIG.

Jakie kategorie rosną najszybciej

Największą dynamiką wzrostu w kanale online w kwietniu 2025 r. wykazały się następujące kategorie:

  • żywność, napoje i wyroby tytoniowe – wzrost o 60,9 proc. r/r w kanale e-commerce, przy 15,7 proc. wzroście całkowitej sprzedaży detalicznej. Choć wolumen sprzedaży w tej kategorii wciąż pozostaje relatywnie niski (184 mln zł), skala wzrostu sygnalizuje znaczący potencjał do dalszego rozwoju,
  • meble, RTV i AGD – wzrost o 18,4 proc. w e-handlu (vs. 11,6 proc. w sprzedaży ogółem),
  • odzież i obuwie – wzrost o 16,9 proc. w e-commerce (vs. 6,6 proc. w całym handlu detalicznym),
  • pojazdy samochodowe, motocykle i części – imponujący wzrost aż o 251,8 proc. w kanale internetowym, przy 8,2 proc. wzroście w całkowitej sprzedaży tej kategorii.

Na tle ogólnego wzrostu szczególnie negatywnie wyróżniła się natomiast kategoria:

  • prasa, książki i sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, która odnotowała spadek o 9,5 proc. r/r w e-handlu, podczas gdy w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrosła o 4,1 proc..

Tłem dla obserwowanych trendów jest ogólne ożywienie w handlu detalicznym – w kwietniu jego wartość nominalna wzrosła o 7,9 proc. r/r, wyraźnie przekraczając prognozy KIG i oczekiwania rynkowe. Pomimo wciąż odczuwalnych ograniczeń związanych z kosztami życia, rosnąca średnia wartość zamówień online oraz perspektywa obniżek stóp procentowych mogą stanowić dodatkowy impuls dla dalszego rozwoju e-commerce w kolejnych miesiącach.

Idź do oryginalnego materiału