Od 2021 roku Ralf Bühler pełni funkcję dyrektora generalnego firmy Conrad Electronic. Pod jego kierownictwem ta rodzinna firma z ponad 100-letnią historią przeszła transformację z klasycznego sprzedawcy sprzętu technicznego w platformę zaopatrzeniową, która w tej chwili koncentruje się wyraźnie na klientach biznesowych. Co się zmieniło, jakie korzyści oferuje platforma zaopatrzeniowa Conrad Sourcing Platform przedsiębiorstwom pozyskującym zasoby i dokąd zmierza jej rozwój? Ralf Bühler opowiada o tym w wywiadzie.
Ralf Bühler, CEO Conrad ElectronicZacznijmy od transformacji w kierunku platformy zakupowej B2B. Co było decydującym impulsem do tej zmiany?
Skierowanie naszej oferty do klientów biznesowych nie było decyzją całkowicie nową. Już w 1998 roku powstał dział Conrad Business Supplies, którego celem było zwrócenie większej uwagi na przedsiębiorstwa. Ponadto wcześnie dostrzegliśmy trend rosnącej popularności zakupów online wśród klientów indywidualnych, co wiązało się ze wzrostem presji cenowej, i odpowiednio dostosowaliśmy nasz model biznesowy. w tej chwili dzięki Conrad Sourcing Platform 80% naszego obrotu generujemy już w segmencie B2B.
Czym charakteryzuje się kompleksowa platforma cyfrowa i jakie korzyści przynosi firmom?
Nie chcemy być jedynie dystrybutorem. Jesteśmy dostawcą rozwiązań, a naszą platformę postrzegamy jako sieć ludzi, narzędzi cyfrowych, usług i partnerów, która zapewnia firmom wszystko, czego potrzebują do realizacji celów w zakresie zaopatrzenia technicznego. Obejmuje to szeroki, wysokiej jakości asortyment oraz rozwiązania eProcurement dostosowane do indywidualnych potrzeb, które usprawniają proces zakupowy i oszczędzają czas oraz pieniądze. Oferujemy też usługi zorientowane na klienta. Klienci mogą zdecydować, czy chcą skalibrować przyrząd pomiarowy, skonfigurować kabel, zrealizować transakcję o dużej wartości, czy otrzymać od firmy Conrad gotowe rozwiązanie.
Jaką rolę odgrywają cyfryzacja i automatyzacja we współczesnych procesach zaopatrzenia?
Techniczne zapotrzebowanie firm stale rośnie, a procesy zakupowe stają się coraz bardziej złożone. Naszym celem jest wspieranie przedsiębiorstw w cyfryzacji zakupów elementów C, aby w ten sposób zwiększyć bezpieczeństwo dostaw, ograniczyć złożoność na poziomie procesów oraz – w szerszym ujęciu – oszczędzać zasoby. Idealnym wsparciem w tym zakresie mogą być rozwiązania eProcurement.
Czy kierujecie swoją ofertę wyłącznie do dużych klientów, czy też do mniejszych przedsiębiorstw i jak jest ona przyjmowana?
Decydujące znaczenie dla akceptacji ze strony klientów mają rozwiązania otwarte na integrację. Naszym zadaniem jako platformy jest udostępnienie wielu interfejsów, abyśmy mogli dokładnie zintegrować się z systemami zarządzania towarami naszych klientów. Chcemy umożliwić firmom wyszukiwanie i wybieranie produktów bezpośrednio w używanych przez nie narzędziach wewnętrznych. Mniejsze firmy mogą wspólnie z nami wdrożyć eProcurement, korzystając bezpłatnie z naszego rozwiązania opartego na przeglądarce internetowej Conrad Smart Procure.
Jaką rolę może odegrać Conrad ze swoimi rozwiązaniami i usługami dla firm produkcyjnych?
Aktualne badania pokazują, iż przestoje maszyn i wynikające z nich nagłe zapotrzebowanie na części czy komponenty nie są wyjątkiem, ale codziennością. Właśnie w takich momentach kluczowa jest kooperacja z partnerem zakupowym, który działa kompleksowo i potrafi dostarczyć szybkie oraz niezawodne rozwiązania, aby zminimalizować czas przestojów. Może to być zarówno duże zamówienie elementów do utrzymania stanów magazynowych, jak i pojedyncza część zamienna czy akcesoria pomiarowe wspierające konserwację prewencyjną.
A jaką rolę Conrad może odegrać w kontekście stabilnych łańcuchów dostaw?
W trosce o niezawodność łańcucha dostaw działamy z wyprzedzeniem. Przez dziesięciolecia zbudowaliśmy sieć zaufanych dostawców, dzięki czemu dziś korzystamy z trwałych relacji i priorytetowego dostępu do towarów limitowanych. Klienci mogą ustalać indywidualne terminy dostaw lub zamówienia z odbiorem w określonym czasie, co ułatwia planowanie logistyki i dopasowanie dostaw do realnych potrzeb. Stabilność łańcucha wspierają także nasze rozwiązania w zakresie zamówień specjalnych – specjalista ds. komponentów Electronic Direct (ED) pomaga w pozyskiwaniu trudno dostępnych elementów, zarządzaniu przestarzałymi produktami i sprzedaży nadwyżek magazynowych.
Może zainteresować Cię również: „STAL Metale & Nowe Technologie” nr 11-12/2025
