Od dziś pociągi zatrzymują się na nowym przystanku kolejowym Radom Wschodni. Koszt tej inwestycji wyniósł 39 mln netto i został sfinansowany ze środków budżetu państwa. Ponadto od piątku 27 czerwca 2025 r., kierowcy mogą korzystać z nowego wiaduktu nad peronem. Znajdują się na nim przystanki autobusowe linii, które łączą bezpośrednio kolej, miasto i lotnisko.
Nowy przystanek Radom Wschodni, zlokalizowany pod wiaduktem na ul. Żeromskiego, powstał z myślą o mieszkańcach sąsiednich dzielnic Dzierzków i Śródmieście oraz pasażerach korzystających z Portu Lotniczego Warszawa-Radom. Z tego miejsca podróżni będą mieli wygodny dojazd do Warszawy. Najszybszy pociąg Kolei Mazowieckich pokona odcinek między Radomiem Wschodnim a Warszawą Zachodnią w 1 godz.



Otwarcie nowego przystanku kolejowego Radom Wschodni to kolejny krok w kierunku poprawy infrastruktury transportowej naszego kraju. Dzięki tej inwestycji, finansowanej z budżetu państwa, mieszkańcy Radomia zyskają wygodny i szybki dostęp między innymi do stolicy. Nowoczesne rozwiązania, takie jak system dynamicznej informacji pasażerskiej, windy i schody ruchome, zapewnią komfort podróżowania na najwyższym poziomie. kooperacja z Miastem Radom przy budowie nowego wiaduktu drogowego pokazuje, jak ważne są wspólne działania na rzecz rozwoju lokalnej infrastruktury. Jestem przekonany, iż nowe połączenia kolejowe przyczynią się do dalszego rozwoju regionu i poprawy jakości życia jego mieszkańców – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Jak wygląda przystanek Radom Wschodni?
Przystanek jest nowoczesny – ma szklaną galerię chroniącą przed wiatrem i deszczem, windy, schody ruchome, wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy, tablice informacyjne i energooszczędne oświetlenie led. Na przystanku oraz na wiadukcie przy zejściach do peronów jest system dynamicznej informacji pasażerskiej, który zapewnia komfort podróżowania. Prezentowane są na nim informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów (w rzeczywistym czasie uwzględniające ewentualne opóźnienia dzięki zainstalowanym czujnikom ruchu pociągów, które na bieżąco informują urządzenia SDIP o wyjeździe pociągu z poprzedzającej stacji). Informacje będą na bieżąco aktualizowane dzięki podłączeniu do systemów łączności i systemu sterowania ruchem kolejowym.
Otwarcie przystanku Radom Wschodni to kolejny istotny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Mazowszu. Mieszkańcy Radomia oraz pasażerowie korzystający z lotniska w tym mieście zyskają szybki i wygodny dostęp do Warszawy. Warto podkreślić, iż w Radomiu realizowane są już przygotowania do budowy przystanku Radom Południowy, co jeszcze bardziej usprawni komunikację w regionie. Wierzę, iż nowe połączenia kolejowe przyczynią się do zwiększenia popularności kolei jako środka transportu – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK SA.



Inwestycja została zrealizowana we współpracy z Miastem Radom. Kolejarze odpowiadali za peron, a miasto za nowy wiadukt drogowy. Na wiadukcie znajdują się przystanki autobusowe, z których podróżni mogą dojechać bezpośrednio na lotnisko.
Realizacja przedsięwzięcia była możliwa dzięki podpisaniu porozumienia na linii Radom – PKP PLK, na mocy którego miasto również po oddaniu obiektów do użytkowania, odpowiada za serwis i utrzymanie wind.
Nie wszystkie pociągi obsługujące linię Radom – Dęblin zatrzymają się przy nowym peronie
Na Radomiu Wschodnim zatrzyma się 50 pociągów Kolei Mazowieckich. Układ torów i rozjazdów umożliwia zatrzymywanie się pociągów z Warszawy i Dęblina. Natomiast podczas opracowywania czerwcowej korekty rozkładu jazdy stwierdzono, iż nie wszystkie składy kursujące na linii Radom – Dęblin mogą zatrzymywać się przy nowym peronie. PKP PLK i Koleje Mazowieckie ustaliły, iż pociągi do i z Dęblina nie będą zatrzymywać się na Radomiu Wschodnim.
Przy opracowywaniu nowego rocznego rozkładu jazdy sprawdzimy możliwości zapewnienia postoju na Radomiu Wschodnim wszystkich pociągów – zapewniają przedstawiciele PKP PLK.
Źródło: PKP PLK SA
Fot. PKP PLK SA, MI
Zobacz również: