Litewski minister transportu i komunikacji Eugenijus Sabutis oraz prezes Grupy LTG Egidijus Lazauskas odwiedzili niedawno plac budowy Rail Baltica w rejonie Janowa (Jonava). To właśnie tam, na odcinku o długości 46,3 km, pięciu wykonawców z Litwy i Włoch realizuje jedną z najbardziej imponujących inwestycji infrastrukturalnych w historii Litwy – budowę najdłuższego mostu kolejowego w krajach bałtyckich. Pierwsze kolumny tej monumentalnej przeprawy nad rzeką Wilią (Neris) już powstały – niektóre osiągają choćby 40 metrów wysokości.
Rail Baltica to projekt strategiczny nie tylko dla Litwy, ale dla całego regionu bałtyckiego. Należy przyspieszyć przygotowania do budowy w kierunku Polski oraz dalsze prace z Kowna do granicy z Łotwą. Ta linia kolejowa ma ogromne znaczenie nie tylko dla transportu, ale również dla bezpieczeństwa państwa – powiedział minister Eugenijus Sabutis.
Prezes Grupy LTG, Egidijus Lazauskas, podkreślił, iż w tym roku realizacja projektu nabiera tempa:
Podwajamy długość budowanych odcinków Rail Baltica, projektujemy najważniejszy odcinek do granicy z Polską i podejmujemy ważne decyzje wykonawcze. To międzynarodowy projekt, który wymaga zaangażowania wielu stron, dlatego cieszymy się z dobrej współpracy z Ministerstwem.
Most, który robi wrażenie
Budowa górnej części mostu nad Wilią już trwa – niedługo rozpocznie się betonowanie ustroju nośnego, a specjalistyczny sprzęt został już dostarczony na Litwę. Most będzie miał długość 1,51 km i wysokość 40 metrów, co czyni go nie tylko najdłuższym, ale też jednym z najbardziej złożonych obiektów inżynieryjnych w kraju.
Dla jego budowy konieczne było wykonanie prawie 376 pali fundamentowych, a zużycie betonu przekroczy 67 000 mł, przy ponad 11 000 ton stali zbrojeniowej. Dla porównania – przeciętny most na Litwie wymaga zaledwie 2 000–5 000 mł betonu. Ustrój nośny zostanie wykonany z zastosowaniem trzech technologii montażu, w tym technologii przesuwanych rusztowań.
Z uwagi na lokalizację w obszarze chronionym Natura 2000, most spełnia najwyższe normy środowiskowe – m.in. nie przewiduje żadnych podpór w korycie rzeki.
Kolej dużych prędkości w praktyce
Według szacunków, pociąg dużych prędkości przejedzie przez most nad Wilią w zaledwie 22 sekundy. Oddanie obiektu do użytku planowane jest na koniec 2026 roku – w tej chwili zrealizowano około jednej trzeciej inwestycji.
Jeszcze w tym roku zakończona ma zostać budowa pierwszego 10-kilometrowego odcinka między miejscowościami Šveicarija i Žeimiai, obejmującego ponad 40 różnych obiektów inżynieryjnych – część z nich już działa. Na tym odcinku planowane jest także rozpoczęcie budowy torowiska. Kolejny fragment o długości 17,7 km w kierunku Šėta ma zostać ukończony na początku przyszłego roku.
Podczas wizyty na placu budowy, przedstawiciele Ministerstwa oraz Grupy LTG spotkali się z wykonawcami – firmami Fegda oraz Rizzani de Eccher – i omówili priorytety inwestycyjne. Równocześnie LTG Infra ogłosiła przetargi na nowe 68-kilometrowe odcinki nasypów i robót inżynieryjnych. Łącznie w 2025 roku prace będą prowadzone na 114 km tras Rail Baltica.
Zobacz również: