Zarządcy dróg mogą już stosować zaawansowane systemy detekcji przeszkód oraz aktywne oznakowanie na skrzyżowaniach dróg z torami. Nowe rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury, które weszło w życie, kompleksowo modernizuje zasady zabezpieczania przejazdów kolejowo-drogowych.
Wdrożone przepisy otwierają drogę do instalacji nowoczesnych technologii wykrywania zagrożeń. Radar, termowizja, ultradźwięki i pętle indukcyjne to katalog rozwiązań, które mogą monitorować strefy przejazdowe. Ponadto zarządcy infrastruktury zyskali prawo montażu aktywnych znaków drogowych i tablic informacyjnych ze zmienną treścią.
Kierowcy odczują zmiany już podczas dojeżdżania do torów. Rozporządzenie legalizuje instalację pasów wibracyjnych oraz progów spowalniających, które wymuszają redukcję prędkości. Nawierzchnia w rejonie przejazdu może otrzymać wyróżniającą kolorystykę, a specjalne oznaczenia będą generować dźwięk i drgania pod kołami pojazdu. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, iż takie środki mają przeciwdziałać rutynie i „jeżdżeniu na pamięć” oraz wymuszać przestrzeganie przepisów.
Elastyczne projektowanie i ochrona przed objeżdżaniem zabezpieczeń
Znowelizowane przepisy zwiększają katalog dopuszczalnych wariantów projektowych, co umożliwi budowę przejazdów tam, gdzie wcześniej było to niemożliwe. Zmiana nabiera szczególnego znaczenia przy planowaniu kolei dużych prędkości – dzięki nowym regulacjom linie te nie utworzą barier odcinających społeczności lokalne od sąsiednich terenów.
Istotną nowością są wyspy kanalizujące ruch i separatory na przejazdach kategorii B. Ich zadaniem jest fizyczne zablokowanie możliwości ominięcia opuszczonej półrogatki. Konstrukcja przewiduje jednak awaryjne sforsowanie przeszkody w sytuacjach krytycznych.
Usprawnienia dla remontów torowych
Rozporządzenie formalizuje tymczasowe procedury testowane pod koniec 2024 r. podczas modernizacji linii. Gdy na wielotorowym szlaku wyłączane są czujniki w torze remontowanym, pociągi na sąsiednich torach czynnych nie muszą już zwalniać do 20 km/h przy przejeździe. Rozwiązanie zwiększa przepustowość i punktualność przewozów podczas prac budowlanych, przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa.
Zastosowanie specjalnych kolorów na nawierzchni drogowej i chodnikach w obrębie przejazdu kolejowego stanowi dodatkowy element poprawiający widoczność strefy zagrożenia. Kompleksowe podejście do modernizacji – łączące technologię detekcji, fizyczne bariery i psychologiczne oddziaływanie na kierowców – ma szansę znacząco zredukować liczbę incydentów na skrzyżowaniach dróg z torami kolejowymi.
Fot. MI – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: