
Czytaj również: Megatrendy zmieniają ekonomię jaką znamy – firmy muszą przygotować się już dziś
TRÓJMIASTO
Dzięki silnym fundamentom i utrzymującemu się popytowi, rynek magazynowy w Trójmieście zajmuje silną pozycję na logistycznej mapie Polski. Dzięki dostępowi do portów, solidnej infrastrukturze i bliskości rynków Europy Północnej i Wschodniej, region przyciąga duże, perspektywiczne inwestycje.
Obecnie w przygotowaniu znajduje się blisko 800 000 mkw nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejni deweloperzy zabezpieczają grunty i planują nowe projekty.
Coraz większa część nowej powierzchni w Trójmieście jest przystosowywana do specjalistycznych zastosowań, takich jak lekka i średnia produkcja, składowanie materiałów recyklingowych i towarów używanych. Jednocześnie na popularności zyskują elastyczne jednostki SBU, które zaspokajają potrzeby lokalnych firm, miejskich dostawców usług, a także drobnych producentów poszukujących funkcjonalnej, dobrze skomunikowanej przestrzeni.
Rynek magazynowy w regionie Trójmiasta pozostaje w fazie aktywnego wzrostu, zaspokajając zróżnicowane potrzeby inwestorów, dostawców usług logistycznych i również producentów chcących zaistnieć w Polsce Północnej. – komentuje Dorota Koseska, Director, Industrial Agency w Avison Young
- 1,8 mln mkw istniejącej powierzchni
- 80 tys. mkw w budowie
- 3,60 – 5,50 euro / mkw / miesiąc (czynsz)
Największa transakcja najmu w Polsce
Największa transakcja najmu w Polsce w I kw. 2025 r. została zrealizowana w Gdańsku – firma logistyczna z sektora 3PL wynajęła 67 800 mkw w 7R Gdańsk III Park. Transakcja ta podkreśla rosnące znaczenie Trójmiasta jako kluczowego hubu logistycznego w Polsce.
Strategiczne znaczenie regionu
Dostęp do portów morskich, dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa i kolejowa oraz silna łączność z rynkami Europy Północnej i Wschodniej sprawiają, iż region Trójmiasta jest jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji zarówno dla krajowych, jak i międzynarodowych inwestycji magazynowych.
Silny potencjał deweloperski
W regionie Trójmiasta planowanych jest blisko 800 tys. mkw nowej powierzchni magazynowej. Kilka dużych projektów jest już w trakcie realizacji. Deweloperzy tacy jak MDC², Panattoni, 7R, GLP, CTP, a także Peakside aktywnie poszerzają swój zasięg poprzez inwestycje na dużą skalę. W planach są zarówno tradycyjne obiekty typu big-box, jak i elastyczne formaty SBU. Jednocześnie nowi gracze przygotowują się do wejścia na rynek, jeszcze bardziej umacniając pozycję Trójmiasta.
Może Cię również zainteresować: Przemysł, technologia i energia w dialogu – 9. Konferencja „Inteligentna Energetyka” już za nami
POLSKA ZACHODNIA
Dzięki wysokiej dostępności powierzchni magazynowej, Polska Zachodnia pozostaje atrakcyjną lokalizacją dla najemców poszukujących elastycznych i szybkich do wdrożenia rozwiązań. Obecne warunki rynkowe sprzyjają negocjowaniu korzystniejszych warunków najmu, co jest szczególnie atrakcyjne dla firm działających w dynamicznym otoczeniu biznesowym.
Co ciekawe, Polska Zachodnia staje się cichym beneficjentem trendu nearshoringu (offshoring i nearshoring). Przygraniczne lokalizacje zyskują na znaczeniu wśród niemieckich firm logistycznych, a także produkcyjnych przenoszących działalność w poszukiwaniu tańszych alternatyw przy jednoczesnym zachowaniu bliskości rodzimego rynku. – komentuje Katarzyna Madej, Director, Industrial Agency w Avison Young
- 1,7 mln mkw istniejącej powierzchni
- 30 tys. mkw w budowie
- 3,40 – 4,30 euro / mkw / miesiąc (czynsz)
Niska aktywność deweloperów
W regionie odnotowano ograniczoną aktywność deweloperów, przy niewielkiej liczbie nowych projektów ukończonych i oddanych do użytku.
Popyt na mini-huby
Inwestorzy poszukują obiektów o powierzchni od 5 000 do 15 000 mkw, z szybkim dostępem do autostrad A12 i A15.
Beneficjent trendu nearshoringu
Region korzysta z rosnącej presji wywieranej na niemieckie firmy, aby przenosiły produkcję i logistykę bliżej granicy.
Najwyższy wskaźnik pustostanów – poziom pustostanów nieznacznie przekracza 20%.
KRAKÓW
W przeciwieństwie do największych rynków, obecność dużych obiektów e-commerce w krakowskim hubie magazynowym jest ograniczona. Rynek obsługuje głównie lokalne, a także regionalne firmy zajmujące się dystrybucją, handlem detalicznym, żywnością i lekką produkcją.
Wysoce zurbanizowana struktura Krakowa i rygorystyczne przepisy planistyczne ograniczają rozwój dużych parków logistycznych w granicach miasta. W rezultacie większość inwestycji zlokalizowana jest w Skawinie, Balicach, Niepołomicach i Wieliczce, czyli poza centrum miasta. Wysokie ceny gruntów i ograniczona konkurencja sprawiają, iż jest to jeden z droższych rynków. Dotyczy to szczególnie segmentu logistyki miejskiej i SBU.
Dla wielu firm region ten stanowi idealną lokalizację dla dystrybucji regionalnej, z dogodnym dostępem do autostrady A4 i połączeniami z południowo-wschodnią Polską. Region krakowski ma potencjał, aby stać się strategicznym punktem dystrybucyjnym dla wschodniej Polski i bazą operacyjną dla działalności transgranicznej. Może to zachęcić deweloperów i fundusze inwestycyjne do rozważenia nowych projektów w tym regionie. – komentuje Łukasz Ciepły, Director, Industrial Agency w Avison Young
- 1,2 mln mkw istniejącej powierzchni
- 50 tys. mkw w budowie
- 4,60 – 6,80 euro / mkw / miesiąc (czynsz)