Shein podbija Europę. 15 milionów nowych klientów w pół roku

2 godzin temu

Chińska platforma zakupowa Shein nie zwalnia tempa i umacnia swoją pozycję w Europie. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy przyciągnęła ponad 15 milionów nowych użytkowników, osiągając średnio 145,7 mln klientów miesięcznie. Gigant fast fashion skutecznie konkuruje z innymi azjatyckimi platformami e-commerce, takimi jak Temu czy AliExpress.

Dynamiczny wzrost Shein w UE

Od lutego do lipca Shein odnotował wzrost liczby europejskich użytkowników o 11,6%, co przełożyło się na dodatkowe 15,2 mln kupujących w porównaniu z poprzednim okresem. Dla porównania konkurencyjne Temu rozwijało się nieco szybciej, bo o 12,5%, ale osiągając średnio 115,7 mln użytkowników miesięcznie. Mimo wyższego tempa wzrostu Temu, Shein przez cały czas wyprzedza konkurenta, z przewagą ponad 30 mln aktywnych użytkowników. Liderem chińskiego e-commerce w Europie pozostaje jednak AliExpress, które wciąż notuje około 190 mln miesięcznych użytkowników.

Shein zyskuje ogromną popularność w krajach południowej i zachodniej Europy, a także w Niemczech i w naszym kraju. Najwięcej użytkowników miesięcznie odnotowano we Francji (27,3 mln), Hiszpanii (25,8 mln), Włoszech (22,8 mln), Niemczech (19,9 mln) i właśnie w Polsce (8,8 mln). Warto podkreślić, iż to właśnie Niemcy są najszybciej rosnącym rynkiem, a liczba użytkowników zwiększyła się tam z 16 mln do prawie 20 mln w ciągu pół roku.

Choć we Francji, Hiszpanii czy we Włoszech Shein ma więcej użytkowników, to nasi zachodni sąsiedzi są najważniejszym rynkiem pod względem przychodów. W 2023 roku platforma wygenerowała tam około 2 miliardy euro, co pokazuje wysoką siłę nabywczą niemieckich klientów. Co ciekawe, firma niedawno ujawniła również wyniki dla Wielkiej Brytanii, gdzie przychody w 2023 roku wzrosły o 32%, osiągając 2,3 mld euro.

Kto wygra wyścig o Europę?

Choć Shein wciąż pozostaje jednym z największych graczy na europejskim rynku e-commerce, konkurencja jest coraz silniejsza. Temu, które w krótkim czasie zdobyło sporą popularność dzięki agresywnej polityce cenowej, stanowi realne zagrożenie dla dominacji platformy. Jednocześnie AliExpress, mimo iż rozwija się wolniej, przez cały czas ma największą bazę klientów w UE.

Tak szybki rozwój Shein nie pozostaje bez echa w kontekście europejskich regulacji. Jako Bardzo Duża Platforma Internetowa (VLOP), Shein podlega przepisom Digital Services Act (DSA), które zobowiązują największe podmioty internetowe do regularnego publikowania danych o aktywności użytkowników w Unii Europejskiej. Wspólne działania sieci CPC (Consumer Protection Cooperation) oraz Komisji Europejskiej wykazały, iż Shein stosuje praktyki mogące łamać prawo konsumenckie.

Organizacje konsumenckie również domagają się większej przejrzystości, np. w kwestii marketingu („dark patterns”) czy wpływu na środowisko i warunki pracy w łańcuchach dostaw. Wzrost liczby użytkowników i ekspansja rynkowa będą więc musiały iść w parze ze spójną polityką odpowiedzialności.

Temu łamie europejskie prawo? Komisja nie ma wątpliwości

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału