Firma Siemens Mobility z dumą przekazała pierwszą lokomotywę Vectron MS spółce Rail Traction Company (RTC) S.p.A. podczas targów Transport Logistic 2025 w Monachium. Lokomotywa Vectron MS, posiadająca homologacje wielosystemowe dla jedenastu państw europejskich, umożliwia RTC S.p.A. efektywne i zrównoważone zarządzanie transgranicznym transportem kolejowym.
Dostawa obejmuje dwa oddzielne kontrakty na sześć najnowocześniejszych lokomotyw, z czego cztery jednostki Vectron MS trafią do RTC S.p.A., a dwie do partnera tej firmy, przedsiębiorstwa kolejowego InRail S.p.A. Umocni to pozycję obu firm jako kluczowych graczy na europejskim rynku usług transportu towarowego. W szczególności dostarczona dzisiaj lokomotywa będzie eksploatowana na korytarzu SCAN-MED przez przełęcz Brenner, jednym z najważniejszych europejskich szlaków transportu towarowego przez Alpy.
Cieszymy się, iż możemy wesprzeć RTC naszą najnowocześniejszą lokomotywą Vectron MS, która słynie z wszechstronności i wydajności w zaspokajaniu rosnących wymagań europejskiego transgranicznego transportu kolejowego towarów. Dzięki najnowocześniejszej technologii i sprawdzonej niezawodności lokomotywa Vectron MS zapewnia płynne przejścia między różnymi krajami, co czyni ją idealnym rozwiązaniem zarówno dla zrównoważonego transportu pasażerskiego, jak i towarowego – powiedział Karl Blaim, CFO Siemens Mobility.
Inwestycja w te lokomotywy jest częścią długoterminowej wizji mającej na celu wzmocnienie interoperacyjności kolei i pokonanie barier infrastrukturalnych między krajami europejskimi. Możliwość eksploatacji tej samej lokomotywy w wielu krajach jest kluczowym krokiem w kierunku integracji europejskiego systemu kolejowego. W tym kontekście nasze zaangażowanie koncentruje się w szczególności na rozwoju ruchu kolejowego w regionie Morza Śródziemnego i korytarzu SCAN-MED, z tunelem bazowym Brenner jako strategicznym węzłem dla zrównoważonej mobilności przyszłości – powiedział Martin Ausserdorfer, dyrektor generalny RTC S.p.A. i prezes InRail S.p.A.
Zamówione lokomotywy mają maksymalną moc 6,4 megawata i osiągają prędkość maksymalną 160 km/h. Mogą być wykorzystywane do transgranicznego transportu towarowego, a także do szybkiego transportu pasażerskiego w wielu krajach europejskich: Niemczech, Austrii, Włoszech, na Węgrzech, w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii, Słowenii, Chorwacji i Serbii. Zakup obejmuje nie tylko dostawę lokomotyw Vectron MS, ale także kompleksowe usługi serwisowe Railigent X, zapewniające najwyższą niezawodność i gotowość operacyjną. Do tej pory firma Siemens Mobility sprzedała ponad 2700 lokomotyw z rodziny Vectron 104 klientom, a flota przejechała już ponad miliard kilometrów. Lokomotywy oparte na platformie Vectron zostały dopuszczone do eksploatacji w 20 krajach europejskich.
Podczas targów Transport & Logistics w Monachium ogłoszono także zamówienie na dodatkowe 22 lokomotywy Vectron dla CARGOUNIT – największego w Polsce i jednego z czołowych pooli taborowych w Europie.
Źródło: Siemens Mobility