Sierpień w hotelarstwie z dobrymi wynikami. IGHP podsumowuje sezon wakacyjny

5 godzin temu

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego opublikowała wyniki ankiety przeprowadzonej w dniach 8–11 września 2025 r., obejmującej 107 hoteli ze wszystkich województw. Zebrane dane wskazują, iż sierpień był dla branży okresem lepszym niż pierwsza połowa sezonu wakacyjnego, a rezultaty zbliżone były do tych osiąganych w ubiegłym roku.

Obłożenie w sierpniu

Według raportu IGHP, 72 proc. hoteli uzyskało w sierpniu obłożenie powyżej 50 proc., w tym 46 proc. obiektów przekroczyło poziom 70 proc. Jedynie 8 proc. hoteli odnotowało frekwencję niższą niż 30 proc.

W przypadku obiektów biznesowych wyniki były nieco słabsze – 69 proc. z nich osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., a 41 proc. przekroczyło próg 70 proc. Żaden z hoteli tego segmentu nie znalazł się poniżej 30 proc.

Najlepsze rezultaty uzyskały hotele wypoczynkowe – wszystkie przekroczyły poziom 50 proc. frekwencji, a 59 proc. z nich odnotowało obłożenie powyżej 80 proc.

Porównanie rok do roku

Wskaźniki obłożenia były zbliżone do ubiegłorocznych. Dla 41 proc. obiektów wyniki były gorsze niż w sierpniu 2024 r., natomiast 46 proc. odnotowało poprawę. W przypadku hoteli biznesowych sytuacja była wyrównana – dla 45 proc. obiektów wyniki były lepsze, a dla tylu samo gorsze. W segmencie wypoczynkowym 29 proc. obiektów uzyskało poprawę frekwencji, natomiast 53 proc. odnotowało spadki.

Ceny noclegów

Sierpień potwierdził stabilny trend wzrostu cen. 62 proc. hoteli podniosło stawki względem ubiegłego roku, z czego połowa w przedziale do 10 proc. 38 proc. obiektów utrzymało ceny na tym samym poziomie lub je obniżyło.

Prognozy na wrzesień

Rezerwacje na wrzesień pokazują wyraźną poprawę w hotelach biznesowych, ale także w obiektach wypoczynkowych utrzymuje się wysoki poziom zainteresowania. w tej chwili 68 proc. wszystkich hoteli deklaruje obłożenie powyżej 50 proc., w tym 28 proc. w przedziale 61–70 proc.

W segmencie biznesowym połowa hoteli przekracza 50 proc. frekwencji, choć 19 proc. obiektów nie osiąga choćby 30 proc. Wśród hoteli wypoczynkowych 77 proc. posiada obłożenie powyżej 50 proc., a 35 proc. przekracza 70 proc.

Ocena sezonu wakacyjnego

Całość sezonu letniego hotelarze ocenili pozytywnie. 86 proc. ankietowanych wskazało, iż wakacje były udane, choć niemal połowa z nich (43 proc.) zaznaczyła, iż wyniki były poniżej wcześniejszych oczekiwań. Negatywnie sezon oceniło 8 proc. obiektów, a 7 proc. uznało, iż nie miał on istotnego znaczenia dla ich działalności.

Struktura badania

W ankiecie uczestniczyły głównie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (84 proc.). Trzy czwarte obiektów zlokalizowanych jest w miastach, a 40 proc. stanowią hotele sieciowe. Średnia wielkość hoteli wyniosła 105 pokoi.

Idź do oryginalnego materiału