Kierowcy – w tym rolnicy przygotowujący się do jesiennych prac polowych – mogą cieszyć się z dalszych obniżek cen paliw. Diesel i benzyna tanieją od kilku tygodni, jednak różnica między nimi wciąż pozostaje na niekorzyść oleju napędowego.

Według danych portalu e-Petrol.pl, w połowie 35. tygodnia 2025 r. średnie ceny na stacjach paliw wyniosły:
- Pb98 – 6,53 zł/l (-3 gr)
- Pb95 – 5,74 zł/l (-3 gr)
- ON – 5,89 zł/l (-4 gr)
- LPG – 2,59 zł/l (bez zmian)
Spadki widoczne są systematycznie od kilku tygodni. Szczególnie cieszyć mogą rolników obniżki cen diesla – paliwa kluczowego w gospodarstwach rolnych.
Polska i Litwa wyjątkami w Europie
Zestawienie średnich cen z 27 sierpnia 2025 r. pokazuje, iż tylko w Polsce i na Litwie diesel jest wyraźnie droższy od benzyny. Eksperci tłumaczą to zwiększonym eksportem oleju napędowego na Ukrainę, co ogranicza podaż na rynku krajowym. Tymczasem w większości państw europejskich diesel tradycyjnie jest tańszy niż benzyna.
Dlaczego paliwa tanieją?
Na spadki cen na stacjach wpływają:
- niższe notowania ropy na świecie,
- umocnienie złotego w ostatnich tygodniach,
- wakacyjne promocje największych sieci stacji, które wymuszają obniżki także u mniejszych detalistów.
Mimo tych czynników, warto pamiętać, iż różnice cen między stacjami są przez cały czas duże. Najtańsze paliwo znajdziemy przy centrach handlowych lub w mniejszych miastach, a najdroższe – przy autostradach i drogach ekspresowych.
Diesel droższy w hurcie
W hurtowych cennikach PKN Orlen sytuacja wciąż jest niekorzystna dla diesla.
- Benzyna 95 – 5,51 zł/l (+4 gr w skali tygodnia)
- Diesel – 5,68 zł/l (+8 gr w skali tygodnia)
Oznacza to, iż olej napędowy był 27 sierpnia droższy o 17 groszy od benzyny, a różnica ta powiększyła się o kolejne 5 groszy względem poprzedniego tygodnia.
Tańsze niż przed rokiem
Dla kierowców to jednak wciąż dobre wiadomości – zarówno diesel, jak i benzyna są dziś tańsze niż przed rokiem o 36–50 groszy na litrze w detalu i o 14–20 groszy w hurcie. Spadek pozostało większy, jeżeli porównać ceny z historycznymi rekordami z 2023 r., gdy litr diesla kosztował ponad 8 zł, a benzyny 95 – blisko 8 zł.
Marże stacji przez cały czas wysokie
Choć ceny paliw spadają, marże detaliczne pozostają na bardzo wysokim poziomie – porównywalnym do rekordów z 2024 roku. W połowie 35. tygodnia 2025 r. uśredniona marża modelowa wynosiła:
- 22 gr/l dla ON (-10 gr tydzień do tygodnia)
- 22 gr/l dla Pb95 (-6 gr tydzień do tygodnia)
To oznacza, iż stacje paliw wciąż dobrze zarabiają na sprzedaży, a największy wpływ na ceny detaliczne ma polityka PKN Orlen, jako lidera rynku.
W sierpniu 2025 r. ceny paliw w Polsce systematycznie spadają – diesel i benzyna potaniały o kilka groszy w skali tygodnia. Diesel jest jednak przez cały czas droższy od benzyny, co w Europie należy do rzadkości. Dla rolników oznacza to niższe koszty produkcji w porównaniu z ubiegłym rokiem, choć różnice cenowe między stacjami pozostają duże, a marże detaliczne rekordowo wysokie.