Srebrna Góra wróci na kolejową mapę Polski – umowa podpisana

5 godzin temu

Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 318 do Srebrnej Góry stanie się faktem. Po niemal pięciu dekadach przerwy do malowniczej miejscowości zlokalizowanej u podnóża Gór Sowich ponownie dojadą pociągi. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei z Wrocławia (DSDiK) zawarła z firmą LWZ kontrakt na rewitalizację trasy warty ponad 41 mln zł brutto. Zgodnie z planem wszystkie prace mają zakończyć się do końca 2026 r.

Modernizacja linii nr 318 realizowana jest w sposób etapowy. Pierwsza faza obejmowała odcinek Bielawa Zachodnia – Bielawa Nowa o długości ok. 4,5 km, której prace właśnie dobiegają końca. Kolejny fragment, objęty niedawno podpisaną umową, poprowadzi tory aż do Srebrnej Góry.

Zakres inwestycji wykracza daleko poza samo odnowienie torowiska. Kompleksowa modernizacja obejmuje również przebudowę przystanków kolejowych, unowocześnienie przejazdów kolejowo-drogowych oraz implementację nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym. Te elementy składają się na bezpieczną i funkcjonalną infrastrukturę kolejową na miarę XXI w.

Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 to projekt, który ma ogromne znaczenie nie tylko dla mieszkańców Bielawy i Srebrnej Góry, ale dla całego regionu. Dzięki niemu poprawi się dostępność komunikacyjna, wróci regularny ruch pasażerski, a pociągi dotrą do Srebrnej Góry po blisko 50 latach – podkreśla Paweł Gancarz, marszałek woj. dolnośląskiego.

Korzyści dla mieszkańców i turystów

Przywrócenie połączenia kolejowego otworzy nowe możliwości transportowe dla blisko 70 tys. mieszkańców regionu – zauważa wicemarszałek woj. dolnośląskiego Michał Rado. Mieszkańcy Bielawy i Srebrnej Góry zyskają wygodny dostęp do większych ośrodków miejskich, w tym bezpośrednie połączenie z Wrocławiem.

Równie istotny jest potencjał turystyczny tej inwestycji. Linia kolejowa nr 318 oferuje podróżnym spektakularne widoki na Jezioro Bielawskie i Góry Sowie, a także przejazd po ponad 110-letnim nasypie kolejowym.

Kolejowy renesans na Dolnym Śląsku

Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 stanowi kontynuację szerszego programu odnowy kolejnictwa na Dolnym Śląsku. Projekt nawiązuje do zakończonej w 2019 r. modernizacji trasy z Dzierżoniowa do Bielawy.

Wicemarszałek Michał Rado zapowiada, iż władze województwa nie zamierzają na tym poprzestać:

Wracamy do miejsca, w którym rozpoczął się nasz projekt walki z wykluczeniem komunikacyjnym. To oczywiście nie jest koniec naszych działań, już niebawem będziemy podpisywać kolejne umowy na rewitalizacje.

Autor: Damian Malesza
Fot. UMWD

Sprawdź również:

9 ofert w przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 318 – odcinek Srebrna Góra-Bielawa Zachodnia
Dolny Śląsk: DSDiK ogłosiła przetarg na rewitalizację odcinka linii kolejowej nr 303
Idź do oryginalnego materiału