Stadler dostarczy do 200 lokomotyw EURO9000 dla NEXRAIL

2 godzin temu

Kontrakt zawarty między Stadlerem a luksemburskim operatorem leasingowym obejmuje dostawę do 200 maszyn typu EURO9000 w wersji panto-battery. Konstrukcja wykorzystuje dwa źródła napędu: trakcja elektryczna (maksymalnie 9 MW) oraz akumulatory LTO (1,2 MW). Realizacja dostaw rozpocznie się w 2029 r., a pierwszym odbiorcą zostanie operator Hamburger Rail Service.

Zakład Stadler Walencja opracował wielosystemową lokomotywę z napędem bateryjnym na bazie sprawdzonego układu sześcioosiowego Co’Co’. Zainstalowane moduły akumulatorów litowo-tytanowych dysponują pojemnością 636 kWh, co wystarcza do przejazdu całej relacji między punktami przeładunkowymi wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym – choćby tam, gdzie brakuje sieci trakcyjnej. Maszyna obsługuje 4 standardy napięciowe (25 kV i 15 kV AC oraz 3 kV i 1,5 kV DC), dzięki czemu bez problemów przekracza granice między Niemcami, Austrią, Belgią, Holandią, Szwajcarią oraz Włochami.

Parametry trakcyjne obejmują siłę uciągu 500 kN podczas rozruchu i 430 kN w ruchu ciągłym, a prędkość maksymalna wynosi 120 km/h. Inteligentne zarządzanie zespołem akumulatorów zwiększa oszczędności przez gromadzenie energii odzyskiwanej przy hamowaniu, ograniczanie szczytów poboru mocy z sieci oraz możliwość handlu energią w odpowiedzi na wahania cen.

Efektywna realizacja ciężkich przewozów

Dzięki wysokim możliwościom trakcyjnym operator może prowadzić ciężkie składy pojedynczą maszyną choćby przez wymagające odcinki alpejskie, rezygnując z konieczności wykorzystania drugiej lokomotywy. W przypadku słabych sieci baterie wspomogą trakcję elektryczną, co przekłada się na lepsze parametry eksploatacyjne.

Iñigo Parra, prezes zarządu Stadler Walencja, podkreśla znaczenie umowy jako dowodu wspólnych działań na rzecz ekologicznych rozwiązań w transporcie towarowym. Luuk von Meijenfeldt, prezes zarządu NEXRAIL wskazuje, iż lokomotywa kończy erę uzależnienia od napędu spalinowego i otwiera operatorom dostęp do zupełnie nowych możliwości wynikających z obecności magazynu energii w pojeździe. Z kolei Adem Gülaz, prezes zarządu Hamburger Rail Service, wymienia wśród zalet swobodę eksploatacji zarówno w strefach zelektryfikowanych, jak i poza nimi, dużą siłę uciągu przydatną przy przewozie masowych ładunków oraz bezemisyjność podczas prac logistycznych związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi.

Autor: Igor Mierzwiński
Fot. Stadler

Zobacz również:

LTG Link zaprezentował pierwszy z 15 pociągów FLIRT od Stadlera. Pojazd został wyprodukowany w Polsce
Włochy: Stadler zaprezentował pierwszy w Europie wąskotorowy pociąg bateryjny
Idź do oryginalnego materiału