
Popyt rośnie, ale sytuacja przedsiębiorców jest trudna
Zgodnie z danymi BIG InfoMonitor aż 91 proc. zadłużenia branży dotyczy producentów pieczywa i ciast. Po wrześniu 2025 roku mieli oni 217 mln zł zaległych zobowiązań. To jednak o 49 mln zł mniej niż rok wcześniej – co oznacza, iż ich sytuacja zaczyna się poprawiać. Z bazy dłużników ubyło także 47 firm, a w tej chwili problem ze spłatą zobowiązań ma 873 podmiotów.
Znacznie gorzej wypada segment sprzedawców detalicznych. Ich dług wzrósł w ciągu roku o 956 tys. zł (4,7 proc.), a względem 2022 roku aż o 43 proc. Przeciętne zadłużenie jednej firmy zwiększyło się z 47 tys. zł trzy lata wcześniej do blisko 75 tys. zł obecnie.
– Dłużników jest mniej, ale ich problemy finansowe są coraz poważniejsze. Ten brak poprawy w detalicznym segmencie wskazuje na utrzymujące się ryzyko finansowe, które może wpływać na stabilność całego rynku. Ostatni analizowany rok przynosi jednak już umiarkowaną poprawę. W tej sytuacji z pewnością warto skupić się na optymalizacji kosztów operacyjnych i lepszym zarządzaniu płynnością finansową, a także na zwiększeniu rotacji produktów w okresach pozaświątecznych, aby poprawić cash flow – mówi Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor.
Branża piekarniczo-cukiernicza rośnie sezonowo
Według badania z 2024 roku przeciętne gospodarstwo domowe wydało na święta około 1 460 zł. Ponad 35 proc. tej kwoty stanowiły zakupy spożywcze – w tym wypieki – na które Polacy przeznaczyli średnio 518 zł, o 92 zł więcej niż w 2022 roku. Mimo wysokiej inflacji aż 47 proc. respondentów deklarowało, iż nie zamierza rezygnować z żadnych wydatków świątecznych, a po 28 proc. planowało zrezygnować z większych wydatków na żywność i prezenty.
Choć grudniowy popyt pozwala firmom zwiększyć obroty, to problemy finansowe narastają przede wszystkim poza sezonem. Wysokie koszty surowców, energii i pracy sprawiają, iż wielu przedsiębiorców ma trudność z utrzymaniem płynności. Stąd rosnąca średnia kwota zadłużenia szczególnie wśród detalistów.
Dane z rejestrów BIG InfoMonitor i BIK pokazują, iż mimo poprawy u producentów, sytuacja całej branży przez cały czas jest niestabilna. Zaległości wracają do poziomów z 2022 roku. I choć święta ratują wyniki branży piekarniczo-cukierniczej, to nie rozwiązują strukturalnych problemów. Aby utrzymać stabilność, firmy będą musiały poprawić zarządzanie zapasami, efektywność i zwiększyć sprzedaż poza sezonem.
Przeczytaj także:
- Polacy planują świąteczne zakupy. Co trzeci kupi wszystko tydzień przed Wigilią
- Małe firmy deklarują gotowość do cyfryzacji, ale wciąż działają analogowo
- Polskie rolnictwo potrzebuje NGT. Eksperci tłumaczą, co zmieni ta technologia

4 godzin temu