To tu powstanie najdłuższy tunel w Polsce! Jadwiga już wierci

5 godzin temu

Pod Pisarzową, w malowniczym rejonie Małopolski, rozpoczęła się budowa obiektu, który na długo zapisze się w historii polskiego kolejnictwa. Chodzi o najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, którego długość wyniesie aż 3750 metrów. Gigantyczna tarcza TBM o wdzięcznym imieniu Jadwiga rozpoczęła właśnie jego drążenie. Jej misją jest przedarcie się przez trudny, górski teren i utorowanie drogi nowoczesnej kolei.

Najdłuższy tunel w Polsce

Budowany najdłuższy tunel kolejowy w Polsce jest tylko jednym z aż 20, które powstaną w ramach największej kolejowej inwestycji w południowej Polsce – projektu „Podłęże–Piekiełko”. W ramach tej ogromnej inwestycji powstanie łącznie 16 tuneli dla pociągów oraz 4 ewakuacyjne, o łącznej długości przekraczającej 30 km. Inwestycja ma kolosalne znaczenie dla połączenia Krakowa z Nowym Sączem i Zakopanem. Po jej zakończeniu czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do około godziny, a do Zakopanego pojedziemy choćby w 90 minut.

Tarcza TBM nie tylko drąży ziemię – jednocześnie buduje ściany tunelu z prefabrykowanych segmentów betonowych. Wszystko odbywa się z ogromną precyzją, a operacja, której podjęła się Jadwiga, potrwa około 10 miesięcy i wymaga nieustannej pracy zespołów inżynierów oraz obsługi technicznej. Urobek jest błyskawicznie usuwany, a nowe elementy tunelu dostarczane dzięki specjalnej kolejki przemysłowej. Nieopodal działa także mniejsza maszyna TBM o imieniu Kinga, która koncentruje się na drążeniu tunelu ewakuacyjnego – równie istotnego z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreśla, iż realizacja inwestycji zgodnie z planem to klucz do sukcesu. Wszystko to dzieje się przy wsparciu funduszy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co jeszcze mocniej pokazuje wagę tego przedsięwzięcia na poziomie krajowym i unijnym.

Przed kolejarzami i wykonawcami ambitne zadanie. Najbliższe miesiące to ciężka praca przy budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Cieszę się, iż inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem. Dzięki niej region zyska nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Jadwiga rozpoczęła drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Ważąca przeszło 2,5 tys. ton tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła budowę tunelu kolejowego pod Pisarzową. W ciągu najbliższego roku powstanie nowy obiekt o długości niemal 4 km, który skróci podróże pociągiem… pic.twitter.com/i3s7WncVtm

— PLK SA (@PKP_PLK_SA) June 24, 2025

Kto buduje najdłuższy tunel w Polsce?

Za realizację odcinka Limanowa – bocznica Klęczany odpowiada konsorcjum: Budimex S.A., Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Gülermak Sp. z o.o. Całość tego fragmentu inwestycji kosztuje ponad 1,9 miliarda złotych. W tym samym czasie realizowane są prace budowlane m.in. w Limanowej, na trasie do Nowego Sącza, oraz w okolicach Rabki-Zaryte.

To jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych w tej chwili przez Polskie Linie Kolejowe. Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu. Przygotowujemy się do realizacji kolejnych odcinków tej największej inwestycji kolejowej na południu kraju – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt „Podłęże–Piekiełko” to jednak nie tylko najdłuższy tunel kolejowy w Polsce i kilkanaście mniejszych. Ogromna inwestycja obejmuje również modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę nowego, 58-kilometrowego odcinka, łączącego docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Efektem będzie znacznie sprawniejsza, szybsza i bardziej przyjazna środowisku sieć kolejowa łącząca Podhale, Sądecczyznę i Kraków.

Tak rozwija się kolej w Małopolsce! Co jeszcze planuje PKP? [ZDJĘCIA]

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału