Mobilność wojskowa oraz zapewnienie odporności europejskiego systemu transportowego były głównymi tematami spotkania ministrów ds. transportu państw Bukaresztańskiej Dziewiątki (B9) i państw nordyckich, które odbyło się w Wilnie. Polskiej delegacji przewodził minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przed obradami ministrowie z Polski, Litwy, Łotwy i Estonii oraz przedstawicielka Komisji Europejskiej, dyrektor generalna DGMOVE Magda Kopczyńska wizytowali budowę obiektów inżynieryjnych litewskiej części strategicznego dla całej Europy projektu Rail Baltica oraz spotkali się z Andriusem Kubiliusem – Europejskim Komisarzem ds. Obrony i Przestrzeni Kosmicznej.
Zgromadzeni w Wilnie reprezentanci resortów odpowiedzialnych za transport z państw wschodniej flanki NATO uzgodnili wspólne stanowisko odnośnie do wyzwań i zagrożeń, wynikających z dynamiki aktualnych wydarzeń geopolitycznych w regionie. Wśród kluczowych aspektów, na które zwracano uwagę, były przede wszystkim identyfikacja i możliwości rozwoju infrastruktury transportowej podwójnego zastosowania (cywilno-wojskowego). Analizowano także sposoby finansowania takich priorytetowych inwestycji oraz zacieśnienie współpracy na osi UE-NATO w zakresie transportu.
Zagadnienia najważniejsze dla utrzymania bezpieczeństwa w trudnym i niestabilnym dla Europy czasie wymagają determinacji i konsekwencji wspólnego działania. Dlatego kolejne Wieloletnie Ramy Finansowe UE muszą uwzględniać odpowiednie środki na transport, w tym na mobilność wojskową. Nie możemy też zapominać o kolejnym wyzwaniu, czyli potrzebie deregulacji – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Podczas ministerialnego okrągłego stołu wymieniano poglądy na korytarze i obszary mobilności wojskowej, najważniejsze dla bezpieczeństwa i obronności UE zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej. Jak zaznaczył minister infrastruktury D. Klimczak, państwa B9 dobrze rozumieją istotę zagrożeń, wynikających z obecnej międzynarodowej sytuacji regionu, a sprawny transport i logistyka są fundamentalne w zapewnieniu zarówno gotowości i odporności na kryzysy europejskiego systemu transportowego, jak i bezpieczeństwa obywateli.
Zwieńczeniem prac było wystosowanie wspólnego oświadczenia ministrów szeregu państw regionu, adresowanego do Komisji Europejskiej, w którym wyrazili potrzebę wzmocnienia euroatlantyckiego bezpieczeństwa w kontekście rozwoju europejskich sieci transportowych.
Bukaresztańska Dziewiątka to zrzeszenie dziewięciu państw Europy Środkowo-Wschodniej: Bułgarii, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Słowacji i Węgier, którego celem jest pogłębianie współpracy militarnej między krajami wschodniej flanki NATO, a także omawianie zagadnień polityki bezpieczeństwa.
Koleją szybciej i częściej do Wilna
Przewoźnicy kolejowi z Polski i Litwy państw przygotowują się do uruchomienia transportu pasażerskiego na linii Rail Baltica. W obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz ministra transportu i komunikacji Litwy Eugenijusa Sabutisa, szefowie PKP Intercity oraz litewskiego przewoźnika LTG Link podpisali na dworcu w Kownie list intencyjny w sprawie rozwoju połączeń kolejowych Polska – Litwa.
Uzgodnione, pożądane cechy połączenia to m.in. czas przejazdu Wilno – Warszawa poniżej 7 godzin, zwiększenie do 2 par połączeń dziennie od rozkładu 2025/2026, a docelowo 4 połączenia dziennie co 4 godziny
Źródło: MI