Zdecydowana większość Polaków planuje tegoroczny urlop w kraju – wynika z badania „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025”, przeprowadzonego przez firmę Profitroom. 74% respondentów wskazało, iż spędzi lato w Polsce lub w formule wyjazdu hybrydowego (kraj i zagranica). Szczyt rezerwacyjny dopiero przed nami, ale już teraz liczba rezerwacji jest o 29% wyższa niż rok temu, a ceny pozostają na porównywalnym poziomie.
Polska przez cały czas najchętniej wybieranym kierunkiem
Badanie pokazuje, iż 43% ankietowanych wybiera wypoczynek w Polsce, a kolejne 31% planuje połączyć pobyt w kraju z wyjazdem zagranicznym. Tylko 12% badanych planuje urlop wyłącznie poza granicami. Wzrost zainteresowania krajowym wypoczynkiem jest szczególnie widoczny w grupie wiekowej 25–34 lata.
Pomorze Zachodnie dominuje w danych rezerwacyjnych – to tam kieruje się aż 22% wszystkich letnich rezerwacji. Kolejne miejsca zajmują: Sudety (11%), Pomorze Środkowe (8%), Trójmiasto (7%) oraz Podhale (6%). Wśród miast najczęściej wybierane są Kołobrzeg, Gdańsk, Kraków, Zakopane i Szklarska Poręba.
Wzrost zainteresowania mniej oczywistymi lokalizacjami
13% rezerwacji dotyczy obiektów położonych poza głównymi szlakami turystycznymi. Eksperci wskazują, iż rośnie znaczenie lokalnego charakteru obiektów i unikalności doświadczeń – turyści częściej wybierają miejsca z duszą, historią i ofertą gastronomiczną opartą na lokalnych produktach.
– Goście szukają autentyczności. Hotele niezależne, osadzone w kontekście lokalnym, stają się pełnoprawnym elementem doświadczenia podróży – komentuje Elżbieta Lendo, Prezes Zarządu Polskich Hoteli Niezależnych.
Różnorodna oferta i dobra baza noclegowa
Polska oferta turystyczna jest dziś bardziej zróżnicowana niż kiedykolwiek – obejmuje zarówno wypoczynek nad morzem i w górach, jak i relaks w spa czy city breaki. Badani wskazują, iż szczególne znaczenie mają walory przyrodnicze i krajobraz, które przeważają nad atrakcjami w przypadku turystyki krajowej.
– Nasz kraj ma ogromny potencjał – zarówno dzięki wyjątkowym walorom przyrodniczym, jak i infrastrukturze turystycznej oraz gościnności mieszkańców – podkreśla Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Zmiany w sposobie planowania urlopu
Choć 50% badanych planuje wyjazd z maksymalnie trzymiesięcznym wyprzedzeniem, to rośnie trend rezerwacji typu „first minute”. 18% respondentów zaplanowało wakacje z wyprzedzeniem powyżej pół roku, a 31% – od trzech do sześciu miesięcy przed wyjazdem. Najbardziej spontaniczni pozostają młodzi dorośli (25–34 lata) i mieszkańcy wsi.
– Zdecydowanie rośnie świadomość, iż wcześniejsze planowanie pozwala na lepszy wybór obiektu, korzystniejsze warunki rezygnacji i dostępność pożądanych terminów – zauważa Agata Pielacha-Janiec, Dyrektor Regionalna w Profitroom.
Kto z kim podróżuje i jak spędza wakacje?
Choć połowa respondentów deklaruje podróże z dziećmi, dane rezerwacyjne pokazują, iż najczęściej wybierana konfiguracja to wyjazd we dwoje (36%). Wyjazdy rodzinne (2+1 i 2+2) stanowią łącznie 30%, a samotne podróże – 6% (najczęściej wśród mieszkańców dużych miast).
Preferencje różnią się w zależności od towarzystwa i wieku: dla osób starszych (65+) kluczowa jest aktywność fizyczna, natomiast młodsze osoby (25–34 lata) stawiają na relaks i odpoczynek. Odkrywanie nowych miejsc wskazało jako istotny aspekt 54% par podróżujących razem.
Stabilne ceny i spadający wskaźnik anulacji
Sezon wakacyjny 2025 zapowiada się optymistycznie. Liczba rezerwacji wzrosła o 29% r/r, a średnia wartość rezerwacji zwiększyła się tylko o 1%, co oznacza stabilność cenową. Średnia długość pobytu nie zmieniła się i wynosi około 5 dni. Zdecydowaną większość gości stanowią turyści krajowi.
O badaniu:
„Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025” to badanie ilościowe przeprowadzone w maju 2025 r. metodą CAWI na grupie 1103 osób (18+), które dokonywały rezerwacji w hotelach resortowych współpracujących z Profitroom. Wśród obiektów znalazły się m.in. Czarny Potok Resort & Spa, Hotel Stok, Primavera, Astor, Diva SPA, Olandia, Vislow i Amber Park Hotel & Spa.