W kwietniu 2025 r. koleją podróżowało prawie 35,3 mln pasażerów. Masa przewiezionych towarów wyniosła ponad 17,2 mln ton. To wzrost odpowiednio o 3,4% w liczbie przewiezionych pasażerów i spadek masy w kolejowym transporcie towarów o 8,7% w stosunku do analogicznego okresu w 2024 r.
Przewozy pasażerskie
W kwietniu prawie 35,3 mln osób skorzystało z usług kolei, co oznacza, iż w porównaniu do kwietnia 2024 r. kolej obsłużyła o 1,2 mln pasażerów więcej (+3,4%). Praca przewozowa, jaką wykonały pociągi pasażerskie, przekroczyła poziom 2,3 mld pasażerokilometrów i była o ponad 121,5 mln pasażerokilometrów wyższa (+5,5%) niż przed rokiem. Wyższą dynamikę wzrostu odnotowano w wartościach pracy eksploatacyjnej, która przekroczyła 18,2 mln pociągokilometrów – o 1,6 mln pociągokilometrów więcej (+9,4%). W kwietniu średnia odległość przejazdu pasażera wyniosła 66,5 km, co oznacza, iż była o ponad 1 km dłuższa w porównaniu do kwietnia 2024 r.
Kwiecień nie dla wszystkich przewoźników realizujących rozkładowy przewóz osób był lepszy w zestawieniu rok do roku. Mniej pasażerów podróżowało Kolejami Śląskimi (-7,2%), Polregio (-2,5%), SKM w Trójmieście (-1,8%) i Kolejami Wielkopolskimi (-0,2%). Natomiast przewoźnicy w obrębie aglomeracji warszawskiej, SKM Warszawa i WKD, odnotowali ponad dwucyfrową dynamikę wzrostu liczby pasażerów wobec kwietnia 2024 r. (odpowiednio o 28,6% i 25,1%).
Kwiecień pod względem liczby pasażerów i pracy eksploatacyjnej był nieznacznie słabszy wobec marca tego roku. Ogółem przewoźnicy wykazali o prawie 1 mln pasażerów mniej (-2,7%) i niższy o 0,5 mln pociągokilometrów (-2,8%) poziom pracy eksploatacyjnej. W przypadku pracy przewozowej był to wzrost o ponad 76,8 mln pasażerokilometrów (+3,4%) wobec miesiąca wcześniej. O prawie 4 km dłuższa w porównaniu z marcem okazała się średnia odległość podróży koleją.
Ogółem od początku 2025 r. z usług kolei skorzystało ponad 137,1 mln pasażerów, pociągi pasażerskie wykonały pracę przewozową na poziomie prawie 8,9 mld pasażerokilometrów i pracę eksploatacyjną w wysokości 73 mln pociągokilometrów. W porównaniu do miesięcy styczeń-kwiecień 2024 r. są to wartości wyższe odpowiednio o 6,5 mln (+5%) w liczbie pasażerów, ponad 0,5 mld pasażerokilometrów (+6,3%) w pracy przewozowej i o prawie 6 mln pociągokilometrów (+8,9%) pracy eksploatacyjnej.
Przewozy towarowe
Mniej optymistycznie wypada kwiecień w przewozach towarowych. Ogółem przewoźnicy towarowi przewieźli pociągami ponad 17,2 mln ton ładunków. W porównaniu do danych sprzed roku oznacza to niższy o 1,6 mln ton (-8,7%) wolumen masy obsłużonej koleją. Praca przewozowa przekroczyła wartość 4,5 mld tonokilometrów, co oznacza, iż była niższa o 0,5 mld tonokilometrów (-10%) od wyniku z kwietnia 2024 r. Praca eksploatacyjna wyniosła 6,3 mln pociągokilometrów, co jest wynikiem niższym o ponad 0,6 mln pociagokilometrów (-9,2%) wobec kwietnia zeszłego roku. Średnia odległość przewozu 1 tony towarów wyniosła 263,1 km i była krótsza o 4 km rok do roku.
Kwiecień w przewozach towarowych okazał się być słabszy również w porównaniu do marca tego roku. Ogółem masa przetransportowanych towarów była niższa o 0,7 mln ton (-4,1%). W wartościach pracy przewozowej odnotowano spadek o prawie 0,2 mld tonokilometrów (-3,8%), natomiast wykonanej pracy eksploatacyjnej było o 0,3 mln pociągokilometrów mniej (-4,3%) wobec miesiąca wcześniej. Nieznacznie dłuższa była natomiast średnia odległość przewozu tony ładunków – o niecały 1 km wobec marca tego roku.
W pierwszych czterech miesiącach 2025 r. masa towarów obsłużonych koleją wyniosła ponad 69,4 mln ton. Praca przewozowa przekroczyła wartość 17,9 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna wyniosła prawie 25,3 mln pociągokilometrów. Zestawiając te dane z analogicznym okresem rok wcześniej, uzyskujemy niższy o 3,6 mln ton (-4,9%) wolumen masy obsłużonej koleją, niższa o 1,2 mld tonokilometrów, jest również wartość pracy przewozowej (-6,2%), a poziom pracy eksploatacyjnej spadł o 1,6 mln pociagokilometrów (-5,9%).
Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie UTK – Dane Kolejowe.
Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: