Polacy nie zrezygnowali z letnich wyjazdów mimo chłodniejszego i deszczowego lipca. Dane Profitroom pokazują, iż wakacje 2025 przyniosły wzrost liczby rezerwacji bezpośrednich online o 6,5% rok do roku. Największym zaskoczeniem okazało się Podlasie, które dzięki regionalnemu bonowi turystycznemu stało się jednym z najchętniej wybieranych kierunków.
Choć tegoroczne lato nie rozpieszczało pogodą i częściej zamiast upałów przynosiło deszcz, burze i chłodniejsze dni, polska branża hotelarska może mówić o udanym sezonie. Jak wynika z danych Profitroom, lidera technologii rezerwacji dla hoteli, liczba rezerwacji bezpośrednich online w czasie wakacji wzrosła o 6,5% w porównaniu z rokiem 2024, a liczba noclegów (pokojonocy) zwiększyła się o 7,4%. Średnia cena rezerwacji wyniosła 820 zł za noc i była o 2,3% wyższa niż rok wcześniej, a długość pobytu wzrosła do 3,1 dnia. Goście rezerwowali średnio z 32-dniowym wyprzedzeniem, co oznacza, iż Polacy planują swoje wyjazdy coraz bardziej świadomie i z większym wyprzedzeniem.
Największym zwycięzcą wakacji okazało się Podlasie, które zanotowało imponujący wzrost rezerwacji o 39,3% rok do roku. Tak dynamiczny wynik można wiązać z rosnącą atrakcyjnością regionu, ale też ze wsparciem w postaci Podlaskiego Bonu Turystycznego, który od czerwca 2025 r. oferował dofinansowanie pobytów w lokalnych hotelach. Program, w ramach którego można było otrzymać dopłatę od 200 do 400 zł za minimum dwie doby w obiekcie w regionie, cieszył się ogromnym zainteresowaniem i mógł stanowić silny impuls do wyboru właśnie tej części Polski jako celu wakacyjnego wyjazdu. Połączenie promocji regionalnej i finansowego wsparcia przełożyło się na widoczny skok popularności Podlasia.
Na drugim biegunie znalazły się Małopolska, gdzie liczba rezerwacji spadła o 12,6%, oraz Pomorze Środkowe (-6,3%) i Trójmiasto (-5,2%). Wśród dużych regionów na plusie utrzymało się Pomorze Zachodnie (+8,3%) i Sudety (+1,5%). Najwyższe średnie ceny noclegu odnotowano w Bieszczadach (1 194 zł) i na Pomorzu Środkowym (1 091 zł). Z kolei Warmia (+8,6%) i Podhale (+6,2%) były regionami, które zanotowały największy wzrost średniej ceny wśród popularnych kierunków.
Pod względem konfiguracji pobytów najczęściej wybierano rezerwacje dla par, jednak wyraźnie wzrosła liczba pobytów rodzinnych, w tym dla układów 2+3 czy 3+2. Warto zwrócić uwagę na 15-procentowy wzrost rezerwacji jednoosobowych, co wskazuje na rosnącą popularność indywidualnych podróży. W przypadku turystów zagranicznych wciąż dominują goście z Niemiec (+6,9% rok do roku), przy czym znacząco wzrosła liczba rezerwacji ze Słowacji, USA i Ukrainy.
Analizując poszczególne segmenty hoteli, najlepsze wyniki odnotowały obiekty 3-gwiazdkowe, które zwiększyły liczbę rezerwacji o 17,2%. Hotele 4-gwiazdkowe zanotowały wzrost o 7,6%, aparthotele o 1,3%, a w obiektach 5-gwiazdkowych sprzedaż pozostała na podobnym poziomie jak rok wcześniej. W każdym segmencie rosły średnie ceny, a w hotelach luksusowych przekroczyły 1 090 zł za dobę.
– Zmienna pogoda nie ostudziła entuzjazmu Polaków do wakacji w kraju, co pokazuje siłę trendu direct booking. Szczególnie cieszy wynik Podlasia – być może bon turystyczny okazał się impulsem, którego brakowało, by turyści postawili właśnie tam na wypoczynek. To dowód, iż proste mechanizmy wsparcia mogą realnie napędzać lokalną turystykę, a rezerwacje bezpośrednie pozostają najlepszym sposobem na korzystne wakacje – mówi Arkadiusz Czerwiński, rzecznik prasowy Profitroom.
Dane Profitroom potwierdzają, iż polska turystyka rozwija się dynamicznie i zyskują nie tylko najpopularniejsze regiony, ale także mniej oczywiste destynacje. Mimo trudniejszych warunków pogodowych, Polacy nie rezygnują z podróży i coraz chętniej decydują się na bezpośrednie rezerwacje, które zapewniają najlepsze ceny, większą elastyczność i dodatkowe korzyści. To trend, który umacnia niezależność hoteli i pozwala im budować trwałe relacje z gośćmi.
Profitroom
Lider technologii rezerwacji hotelowych w Polsce i na świecie Profitroom to wiodący dostawca technologii rezerwacji bezpośrednich oraz rozwiązań wspierających sprzedaż i marketing online w hotelarstwie. Systemy Profitroom wykorzystywane są przez ponad 3 500 hoteli w 55 krajach na 5 kontynentach, umożliwiając im zwiększenie liczby rezerwacji dokonywanych bezpośrednio na stronach internetowych oraz maksymalizację przychodów.
Źródło: Profitroom