Warszawa: W Rembertowie powstanie kolejny parking P+R

7 godzin temu

Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę parkingu Parkuj i Jedź (P+R) w Rembertowie, tuż przy stacji kolejowej. To już drugi obiekt realizowany w ramach kolejnego etapu rozwoju warszawskiego systemu przesiadkowego – pierwszy, na Bródnie przy stacji II linii metra, jest już w fazie projektowania.

Oba parkingi – w Rembertowie i na Bródnie – zaoferują łącznie ponad 600 miejsc dla samochodów. Będą służyć jako wygodne punkty przesiadkowe do transportu szynowego: metra na Bródnie oraz kolei aglomeracyjnej na linii siedleckiej w Rembertowie.

Obecnie w Warszawie działa 17 parkingów P+R, które oferują łącznie ponad 4,5 tysiąca miejsc postojowych dla samochodów oraz blisko 1 tysiąc stanowisk dla rowerów. Nowe inwestycje poprawią dostępność i komfort korzystania z komunikacji publicznej dla mieszkańców dojeżdżających spoza centrum.

W Rembertowie do kolei

Parking zaprojektuje i wybuduje wybrana w przetargu firma Zab-Bud. Kwota kontraktu to niespełna 11 mln zł, parking ma być gotowy w II połowie 2027 roku.

Rembertowski parking pomieści 141 miejsc parkingowych, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami (6) oraz przeznaczone do ładowania pojazdów elektrycznych (4) a także ok. 40 zadaszonych miejsc rowerowych ze stanowiskami do ładowania rowerów elektrycznych i miejscem do prostych napraw jednośladów. Podobnie jak na innych P+R, będą na nim zastosowane rozwiązania przyjazne dla środowiska – przepuszczalna nawierzchnia ciągów pieszych i miejsc postojowych, zbiorniki retencyjne dla wód opadowych, instalacja fotowoltaiczna z magazynami energii, nasadzenia zieleni.

Parking w Rembertowie będzie obiektem naziemnym, ulokowanym przy ulicy Cyrulików, po północnej stronie torów, w bliskim sąsiedztwie przystanku kolejowego – na zachód od Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Wjazd zaplanowano właśnie od ulicy Cyrulików, z możliwością wyznaczenia wjazdu również z drogi lokalnej po drugiej stronie terenu, po wybudowaniu jej przez inny podmiot.

Na Targówku do metra

Trwa już projektowanie drugiego parkingu – na Bródnie. Wybrany w przetargu wykonawca ma opracować projekty budowlane, uzyskać wszystkie wymagane prawem decyzje, opinie, uzyskać pozwolenie na budowę, opracować projekty techniczne i materiały do ogłoszenia przetargu na budowę. Firma GRAPH’IT Sp. z o.o. pracuje od 8 kwietnia (wtedy została podpisana umowa) a całość dokumentacji wraz z odpowiednimi decyzjami ma być gotowa do maja 2026 roku. W przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na roboty budowlane, wtedy obiekt mógłby być gotowy pod koniec 2027 roku.

P+R Bródno będzie obiektem kubaturowym – piętrowym, który powstanie przy ostatniej stacji na wschodnim krańcu drugiej linii metra. Budowla znajdzie się w miejscu wskazanym przez obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego czyli u zbiegu ulic Rembielińskiej i L. Kondratowicza – w południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania. Koncepcja zakłada powstanie dwóch garaży połączonych podziemnym łącznikiem, na ok. 475 miejsc postojowych dla samochodów i 116 miejsc do parkowania dla rowerów.

Parking P+R Bródno będzie przyjazny dla środowiska naturalnego. Na części zadaszenia obu budynków, wchodzących w skład parkingu, planowane jest zasadzenie roślin. Na dachu budynku A zamontowane będą panele fotowoltaiczne, a na budynku B powstanie strefa odpoczynku dla mieszkańców.

Parking został tak zaprojektowany, aby w jego sąsiedztwie pozostało miejsce na bazar, o co zabiegali mieszkańcy. Określenie sposobu i zakresu funkcjonowania handlu w tym miejscu będzie należało do władz dzielnicy oraz kupców.

Inwestycja z unijnym wsparciem

Budowa parkingów przesiadkowych w Rembertowie i na Targówku – jako już szósty etap rozwoju sieci P+R w Warszawie – otrzymała dofinansowanie w ramach naboru działania 3.2 „Mobilność miejska w ZIT”, typ projektu: „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego” Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027 w zakresie Regionu Warszawskiego Stołecznego. Wysokość dofinansowania to 39,6 mln zł. To ok. 40 proc. kosztów całego przedsięwzięcia. Reszta będzie pochodziła z miejskiego budżetu.

Źródło: ZTM Warszawa

Zobacz również:

Warszawa: Budimex zakończył budowę odnogi tramwajowej na ‎Stegny
Warszawa: Tramwajowe puzzle z Krakowa – niebawem KZN Rail rozpocznie prace na pl. Zawiszy
Idź do oryginalnego materiału