Warszawa Wschodnia do przebudowy. Wstrzymają ruch pociągów?

4 dni temu

Kiedy kilka lat temu rozpoczęła się modernizacja Warszawy Zachodniej, wielu pasażerów zastanawiało się, czy podobny los czeka także dworzec po drugiej stronie Wisły. Teraz wszystko staje się jasne. Warszawa Wschodnia zostanie zmodernizowana za około 4 miliardy złotych i będzie to największa przebudowa w historii stacji.

Jak zmieni się Warszawa Wschodnia?

Stacja Warszawa Wschodnia ma zostać wyposażona w siedem nowoczesnych, zadaszonych peronów z jednolitą wysokością, co ułatwi podróżnym korzystanie z pociągów. istotną nowością będą również windy i schody ruchome, które pojawią się w przejściach podziemnych, a dodatkowy tunel połączy istniejące korytarze, usprawniając komunikację na terenie stacji. Perony zostaną także wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej z elektronicznymi tablicami i nagłośnieniem.

Zmiany nie ograniczą się jedynie do peronów. Zaplanowano także budowę estakady o długości ponad 1600 metrów, która usprawni ruch z Warszawy w stronę Gdańska i Olsztyna. Modernizacja obejmie również siedem wiaduktów kolejowych, a w sumie wymienionych zostanie ponad 46 kilometrów torów i 57 kilometrów trakcji elektrycznej. Dzięki temu cała sieć zyska większą przepustowość i będzie przygotowana na rosnące potrzeby przewoźników oraz pasażerów.

Zakładamy, iż inwestycja na stacji Warszawa Wschodnia będzie miała podobny charakter jak prace realizowane na stacji Warszawa Zachodnia, jednak z dwukrotnie większym budżetem. Po zakończeniu tego etapu będziemy mogli przystąpić do przebudowy linii średnicowej, przebiegającej przez centrum stolicy. Teraz nadszedł czas, aby urealnić dokumentację projektową i w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje nam najważniejsza linia kolejowa w kraju. Tym zajmuje się specjalny zespół złożony ze specjalistów z PLK SA, od przewoźników i z miasta – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Modernizacja obejmie także przystanek Warszawa Stadion, gdzie pojawi się nowy peron oraz – co szczególnie ważne – bezpośrednie połączenie z metrem. Dzięki temu podróżni unikną konieczności wychodzenia na powierzchnię podczas przesiadek.

Ogłaszamy 4⃣-miliardowy przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia

Druga pod względem liczby przyjmowanych pociągów stacja w stolicy przejdzie kompleksową przebudowę. To dziś prawie 1⃣0⃣0⃣0⃣ składów na dobę – po modernizacji obiekt będzie mógł obsłużyć lepiej jeszcze… pic.twitter.com/UEi3pbsW64

— PLK SA (@PKP_PLK_SA) August 27, 2025

Czy prace sparaliżują ruch pociągów?

Podobnie jak na Warszawie Zachodniej, także tutaj modernizacja będzie prowadzona przy zachowaniu ruchu pociągów. Oznacza to, iż pociągi nie przestaną kursować, choć pasażerowie muszą przygotować się na zmiany w rozkładzie i okresowe utrudnienia. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, iż to ogromne wyzwanie, ale jednocześnie konieczność. Wyłączenie tak kluczowej stacji byłoby paraliżem komunikacyjnym dla całej stolicy.

Skala zadania na Warszawie Wschodniej jest ogromna i wymaga dokładnych przygotowań ze strony przyszłego wykonawcy. Najważniejsze jest to, iż prace będą wykonywane pod ciągłym ruchem pociągów, co jest dodatkowym wyzwaniem zarówno dla ekip realizujących inwestycję jak i kolejarzy czuwających nad przejeżdżającymi pociągami – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Pierwsze prace mają ruszyć w przyszłym roku i potrwać do 2029. Dopiero po zakończeniu przebudowy Warszawy Wschodniej będzie możliwe rozpoczęcie kolejnego etapu, czyli modernizacji linii średnicowej w samym centrum miasta. Efektem końcowym ma być nie tylko nowoczesna stacja, ale też nowa jakość podróży kolejowych w aglomeracji warszawskiej. Dzięki przebudowie powstanie około 60-kilometrowa linia kolejowa, która oddzieli ruch dalekobieżny od podmiejskiego na trasie od Grodziska Mazowieckiego do Otwocka.

Ogłoszony dziś przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia to już trzecie postępowanie, które – zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE – wyklucza udział firm spoza Unii Europejskiej. To dowód na to, iż do tak dużych inwestycji podchodzimy racjonalnie i odpowiedzialnie, chroniąc rynek wewnętrzny. Zdajemy sobie sprawę, jak istotna jest przebudowa Warszawy Wschodniej oraz linii w kierunku Warszawy Zachodniej. Po realizacji tych dwóch projektów, a także rozbudowie linii do Otwocka, stworzymy pierwszą w Polsce około 60 kilometrową trasę kolejową, która w pełni separuje ruch dalekobieżny od podmiejskiego na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę aż do Otwocka. To otworzy nowe możliwości dla przewoźników w zakresie oferty przewozowej, a pasażerom zapewni dostęp do kolei bez barier, w standardzie XXI wieku – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Leo Express uruchamia połączenie Warszawa-Kraków! Bilety za niecałą dyszkę

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału