Wielka restrukturyzacja Maxima Grupe. Stokrotka zmienia właściciela

3 godzin temu

Litewska spółka Maxima Grupe ogłosiła zakończenie strategicznej transakcji sprzedaży dwóch spółek na rzecz PARETAS B.V., podmiotu należącego do grupy „Vilniaus prekyba”. Zmiany te obejmują m.in. sprzedać udziałów w Emperia Holding, operatorze sieci handlowej Stokrotka.

Transakcje te są kluczowym elementem trwającej restrukturyzacji grupy UAB „Vilniaus prekyba”, która została zapowiedziana w październiku.

Geograficzny podział biznesu

Plan zakłada podział grupy na dwie strukturalnie odrębne i niezależne części do pierwszej połowy 2027 roku – spółki działające w regionie bałtyckim, zarządzane przez UAB „Vilniaus prekyba”, oraz przedsiębiorstwa działające w innych krajach (m.in. w Polsce i Bułgarii), zarządzane przez PARETAS B.V. Nadrzędną spółką dla obu podmiotów – UAB „Vilniaus prekyba” i PARETAS B.V. – pozostanie METODIKA B.V.

Maxima Grupe będzie przez cały czas zarządzać sieciami handlowymi „MAXIMA” działającymi w krajach bałtyckich, sklepem e-commerce „Barbora” oraz spółkami „FRANMAX” i „MAXIMA International Sourcing”.

Rozwój sieci

W 2024 roku sieć stokrotka osiągnęła przychody na poziomie 1,9 mld euro. Posiadała 981 sklepów. W tym samym roku bułgarski „T Market” wygenerował 294 miliony euro przychodów i prowadził 133 sklepy.

Inwestycje w środki trwałe w pierwszej połowie 2025 roku wyniosły 67 milionów euro, co oznacza spadek o 30 milionów euro w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Spośród 23 nowych sklepów otwartych w pierwszej połowie roku, 14 znajdowało się w Polsce, 7 w Bułgarii, a 2 na Litwie. Inwestycje w renowacje sieci pozostały na podobnym poziomie do ubiegłego roku.

Idź do oryginalnego materiału