Wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) podpisało umowę na projekt nowej zajezdni tramwajowej na Leśnicy, która pomieści 150 tramwajów. Koszt budowy obiektu oszacowano na 1 mld zł, co czyni tę inwestycję największym przedsięwzięciem komunikacyjnym w powojennej historii Wrocławia. Konsorcjum Databout i Rysy Architekci, które wygrało przetarg, przygotuje dokumentację projektową za 13 mln zł brutto.
Nowy obiekt usprawni obsługę tramwajową w zachodniej części miasta. Tramwaje będą miały blisko do rozpoczęcia kursów z Leśnicy, Kozanowa, Nowego Dworu, a w przyszłości także Maślic. Zajezdnia umożliwi lepsze zarządzanie taborem, skróci trasy serwisowe i zwiększy liczbę obsługiwanych linii.




Nowoczesna infrastruktura z ekologicznymi rozwiązaniami
Obiekt otrzyma hale serwisowe do kompleksowej obsługi tramwajów, myjnię, lakiernię oraz budynek centrali ruchu i obsługi technicznej. Projekt zakłada wykorzystanie paneli fotowoltaicznych na dachach, systemu zbierania deszczówki do mycia pojazdów, odwracalnych pomp ciepła, wentylacji mechanicznej z rekuperacją oraz oświetlenia LED.
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na zaprojektowanie 1400-metrowego torowiska wzdłuż al. Architektów, które połączy zajezdnię z siecią miejską. Zielone tory zakończy pętla „wtulona” w narożnik wyznaczony torami kolejowymi i Autostradową Obwodnicą Wrocławia. Pętla obsłuży co najmniej dwie linie tramwajowe i będzie przystosowana do ruchu autobusowego.
Na trasie zaprojektowane zostaną przystanki tramwajowe w rejonie: skrzyżowania al. Architektów i ul. Kosmonautów, ul. Tadeusza Brzozy, ul. Grabowej oraz planowanego Wrocławskiego Centrum Sportu. Torowisko obsłuży także nową szkołę powstającą na osiedlu Nowe Żerniki. Wszystkie inwestycje mają zostać zrealizowane w bieżącej dekadzie.


Fot. Oleksandr Poliakovsky
Zobacz również: