W malowniczym Zakopanem zakończyła się XVII Konferencja Naukowo-Techniczna „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury w transporcie szynowym” INFRASZYN 2025. Wydarzenie zgromadziło liderów sektora kolejowego – od przedstawicieli świata polityki i środowisk akademickich, przez zarządców infrastruktury, aż po producentów rozwiązań technicznych. Organizatorem wydarzenia był radomski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej (SITK RP), a współorganizatorami ośrodki naukowe: Politechnika Krakowska, Uniwersytet Radomski, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Szczeciński oraz Politechnika Wrocławska, pod egidą medialną Sektora Kolejowego.
Inauguracja i strategiczne kierunki rozwoju polskiej kolei
Konferencję rozpoczął prof. dr hab. Janusz Dyduch, prezes honorowy RP, oraz mgr inż. Waldemar Fabirkiewicz, sekretarz radomskiego oddziału SITK.
Podczas sesji plenarnej dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), skoncentrował się tradycyjnie na kwestiach nadrzędnych – zaprezentował najnowsze systemy, które podnoszą poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
Dr inż. Maciej Kaczorek, członek zarządu i dyrektor ds. rozwoju w PKP Polskich Liniach Kolejowych SA, przedstawił strategiczne kierunki rozwoju infrastruktury kolejowej, koncentrując się na technologiach przyszłości, modernizacji sieci oraz zarządzaniu ruchem kolejowym.
Następnie mgr Robert Kuczyński, dyrektor ds. Forum Dialogu Technicznego w spółce Centralny Port Komunikacyjny, przedstawił i omówił założenia Programu Wieloletniego CPK 2025-2032. Podkreślił, iż komponent kolejowy stanowi ponad 60% kosztów całej inwestycji, a projekt wchodzi właśnie w fazę realizacyjną po zakończeniu etapu projektowego.
Ważnym punktem sesji otwierającej była prezentacja technologii mat wibroizolacyjnych TINES Rail. Eksperci polskiego producenta nawierzchni bezpodsypkowej – mgr inż. Michał Rybacki oraz mgr inż. Magdalena Bodzoń – przybliżyli charakterystykę tych rozwiązań nawierzchni szynowych. Innowacyjne systemy pozwalają znacząco zmniejszyć negatywny wpływ drgań i hałasu, emitowanych przez przejeżdżające pociągi, zapewniając trwałość eksploatacyjną.
W kontekście wszystkich inwestycji szynowych kluczową rolę odgrywa odpowiedni dobór technologii tłumiących wibracje oraz redukujących emisję hałasu. Przekłada się to na wieloletnią, bezproblemową eksploatację oraz zapewnia efektywny, komfortowy i przede wszystkim bezpieczny transport publiczny – stwierdził Tomasz Szuba, prezes zarządu TINES Rail SA.
Spółka TINES, znana z konsekwentnego prowadzenia zaawansowanych prac badawczo-rozwojowych we współpracy z najważniejszymi krajowymi ośrodkami naukowymi, dodatkowo zaznaczyła swoją obecność podczas tegorocznej konferencji. Prezes Tomasz Szuba wręczył prof. dr hab. Januszowi Dyduchowi okolicznościową statuetkę z podziękowaniami za lata owocnej współpracy. Przekazał również dyplom uznania dr. inż. Wawrzyńcowi Wychowańskiemu, sekretarzowi Generalnego Zarządu Krajowego SITK RP.
Nauka jako fundament rozwoju transportu szynowego
Pierwszego dnia konferencji odbył się panel dyskusyjny „Nauka dla polskiego kolejnictwa”. Moderowali go prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, oraz prof. dr hab. inż. Janusz Dyduch. W debacie uczestniczyli przedstawiciele środowisk akademickich, w tym prof. Juliusz Engelhardt z Uniwersytetu Szczecińskiego oraz dr hab. inż. Andrzej Massel z Instytutu Kolejnictwa.
Dyskusja uwypukliła problemy strukturalne w obszarze edukacji kolejowej: brak specjalistów, malejące zainteresowanie kierunkami technicznymi oraz niedostateczne wsparcie systemowe dla szkolnictwa zawodowego.
Uczestnicy panelu zarekomendowali wdrożenie trzystopniowego modelu szkoleniowego, obejmującego:
- szkoły zawodowe
- studia inżynierskie
- podyplomowe kształcenie techniczne i menedżerskie
Podkreślono również potrzebę interdyscyplinarnego podejścia, które uwzględniałoby nie tylko aspekty inżynieryjne, ale także prawne, ekonomiczne oraz logistyczne.
Standaryzacja systemów sterowania ruchem kolejowym
Przedstawiciele Kombud Group, dr inż. Sławomir Jasiński oraz mgr inż. Łukasz Sitarek, zaprezentowali wyniki prac zespołu, który przez ostatni rok zajmował się standaryzacją systemu ETCS Limited Supervision (LS). Historia wdrażania ETCS LS w Polsce sięga 2011 r., jednak intensywniejsze dyskusje rozpoczęły się w 2020 r. po ekspertyzie przygotowanej przez Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej.
Eksperci podkreślili w podsumowaniu, iż niezbędna jest centralna standaryzacja systemu przez PKP PLK oraz uruchomienie regionalnych projektów pilotażowych. W projektach tych powinni uczestniczyć wszyscy dostawcy ETCS obecni na polskim rynku.
W kontekście regulacji unijnych, które eliminują możliwość instalacji systemów klasy B, branża stoi przed wyborem: wdrożenie pełnej wersji ETCS (FS), wariantu LS lub pozostanie przy przestarzałym systemie SHP.
Kompleksowe rozwiązania dla infrastruktury szynowej w drugim dniu konferencji
Drugi dzień konferencji INFRASZYN 2025 rozpoczął się od wycieczki techniczno-turystycznej na Gubałówkę. Popołudniowy program merytoryczny zorganizowano w formie sześciu modułów tematycznych.
W bloku poświęconym infrastrukturze szynowej, którym kierował dr hab. inż. Tomasz Perzyński, przedstawiciele PKP PLK zaprezentowali założenia Nowoczesnego Systemu Utrzymania – Podsystemu Infrastruktura. Natomiast dr inż. Michał Jaroszyński z warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) przedstawił najważniejsze potrzeby inwestycyjne w Warszawskim Węźle Kolejowym.
W sesji dedykowanej komponentowi kolejowemu CPK, prowadzonej przez prof. Juliusza Engelhardta, omówiono układ przestrzenny budowy nowych linii kolejowych dużych prędkości. Poruszono także temat wdrażania innowacyjnych standardów technicznych dla prędkości 350 km/h. Mgr inż. Paweł Pokora przedstawił koncepcję Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) jako wielowymiarowego podejścia do strategicznego planowania rozwoju infrastruktury.
Uczestnicy modułu o zagadnieniach techniczno-ruchowych w procesach inwestycyjnych, prowadzonego przez dr. hab. inż. Piotra Lesiaka, poruszali kwestie związane z eliminacją wąskich gardeł na polskich liniach kolejowych. Ważnym elementem tego bloku był również rozwój transportu intermodalnego.
Sesja przeznaczona systemom sterowania i zasilaniu trakcyjnemu prowadzona przez dr. hab. inż. Andrzeja Massela, była okazją do przedstawienia zaawansowanych rozwiązań diagnostycznych i monitoringowych dla sieci trakcyjnej. Mgr inż. Grzegorz Ogrodowski zaprezentował bogate portfolio firmy COMPA Polska – spółki specjalizującej się w produkcji pojazdów drogowo-szynowych, ratowniczych pojazdów specjalnych i pociągów sieciowych.
Pozostałe dwa bloki tematyczne koncentrowały się na budowie i eksploatacji infrastruktury szynowej (prowadzący: dr inż. Jacek Makuch) oraz diagnostyce (prowadzący: dr inż. Leszek Chałko). Wypełniły je prezentacje innowacyjnych rozwiązań oraz dyskusje o metodyce prowadzenia badań i jakości wykonywanych napraw.
INFRASZYN 2025 – finał, czyli ekologia na pierwszym planie
Ostatni dzień konferencji (25 kwietnia) koncentrował się na zagadnieniach z zakresu ochrony środowiska oraz aspektów organizacyjno-prawnych w kontekście rozwoju infrastruktury kolejowej. Stanowiło to dopełnienie kompleksowego podejścia do tematyki transportu szynowego prezentowanego podczas zakopiańskiej konferencji. Wydarzenie zakończyła dyskusja podsumowująca, z której wnioski przedstawimy wkrótce.
Autor: Damian Malesza
Fot. własne
Sprawdź również: