Żywotność wozu paszowego Blattin King – 10 lat intensywnej pracy w gospodarstwie

2 godzin temu

Postanowiliśmy ocenić żywotność wozu paszowego Blattin King po dekadzie codziennej pracy. W gospodarstwie Karola Nowaka w województwie wielkopolskim ten sam wóz od 2015 roku nieprzerwanie przygotowuje paszę dla stada, pracując w warunkach dalekich od katalogowych testów.

W gospodarstwie nastawionym na produkcję mleka wóz paszowy codziennie mierzy się z dużymi obciążeniami. Mieszanie kilku ton TMR-u, cięcie słomy i praca z materiałami o różnej strukturze gwałtownie pokazują, czy maszyna została dobrze zaprojektowana i adekwatnie użytkowana. Dlatego w tym artykule przyglądamy się dziesięciu latom eksploatacji wozu paszowego Blattin King w jednym gospodarstwie i sprawdzamy, jak intensywna praca, regularny serwis oraz jakość wykonania wpływają na jego trwałość i efekty żywieniowe w stadzie.

Jak intensywnie pracuje wóz paszowy Blattin King?

W gospodarstwie Karola Nowaka w Wielkopolsce wóz paszowy Blattin King od 2015 roku pracuje codziennie, przygotowując kilka ton TMR-u dziennie oraz regularnie mieszając materiały szczególnie wymagające dla elementów roboczych maszyny.

Gospodarstwo utrzymuje stado około 70 krów dojnych oraz młodzież hodowlaną. Każdego dnia wóz przygotowuje dwa wozy paszy: jeden dla krów dojnych o masie od 4 do 5 ton oraz drugi, mniejszy, dla pozostałych grup technologicznych. Taki rytm pracy oznacza stałe, wysokie obciążenie maszyny.

Dodatkowym, jednak poważnym wyzwaniem jest przygotowywanie materaca słomiano-wapiennego, wykonywane co dwa tygodnie. Duża ilość słomy musi zostać dokładnie pocięta, a obecność wapna przyspiesza ścieranie elementów roboczych. W praktyce taki cykl pracy odpowiada dodatkowym godzinom intensywnej eksploatacji.

Jak podkreśla właściciel gospodarstwa:

Tak samo, jak dbamy o nasze krowy, dbajmy też o te wozy – mówi Karol Nowak

fot. Daniel Biernat

– Co dwa tygodnie robimy materac słomiano-wapienny. To jest dla wozu bardzo trudny materiał, bo idzie dużo słomy i musi być krótko pocięta. Wtedy ten wóz najbardziej się wyciera.

Żywotność wozu paszowego Blattin King? – co można powiedzieć po 10 latach użytkowania?

Po 10 latach intensywnej pracy wóz paszowy Blattin King pozostaje w pełni sprawny i nie wymagał napraw wykluczających go z codziennego użytkowania.

Od momentu zakupu w 2015 roku maszyna nie zaliczyła przestojów, które zmusiłyby gospodarstwo do korzystania z wozu zastępczego. Przez lata użytkowania pojawiały się naturalne oznaki zużycia elementów roboczych, jednak ich wymiana przebiegała planowo i bez wpływu na ciągłość pracy.

Warto jednak podkreślić, iż w gospodarstwie duży nacisk kładzie się na regularny serwis. Co tydzień wykonywane jest pełne smarowanie wszystkich punktów. Równie istotna pozostaje bieżąca kontrola stanu noży oraz ich regularna wymiana lub obracanie.

Karol Nowak zwraca uwagę, iż zaniedbania w tym obszarze gwałtownie odbijają się na całej maszynie:

– o ile noże są zużyte albo ich brakuje, wóz jest przeciążony. Musi dłużej kręcić, dłużej ciąć i wtedy zużywa się choćby dwa razy szybciej.

Ocena stanu technicznego wykonana po latach użytkowania wykazała, iż wóz przez cały czas posiada zapas żywotności pozwalający na dalszą eksploatację przez kolejne lata.

Jaki wpływ ma jakość pracy wozu paszowego na TMR i wyniki stada?

Stała jakość mieszania TMR-u bezpośrednio wpływa na pobranie paszy, zdrowotność krów i stabilność produkcji mleka.

W gospodarstwie Karola Nowaka jakość przygotowywanej paszy od lat pozostaje na tym samym, wysokim poziomie. Kluczowa okazuje się nie tylko jednorazowa jakość mieszania, ale przede wszystkim jej powtarzalność. Każdego dnia TMR ma podobną strukturę i stopień pocięcia.

Rolnik podkreśla, iż jakość tej pracy to nie kwestia subiektywnych odczuć:

– Robiliśmy testy przez cały tydzień. Próbki TMR-u czekały na żywieniowca i po analizie okazało się iż każda z nich była taka sama.

Znaczenie jakości zapewnianej przez wóz paszowy Blattin King potwierdza Andrzej Mirek, ekspert w dziedzinie żywienia bydła z Blattin Polska:

Andrzej Mirek, członek zarządu Blattin Polska.

fot. Daniel Biernat

– Jednolity, dobrze pocięty TMR ogranicza sortowanie paszy przez krowy i stabilizuje pobranie suchej masy. W dłuższej perspektywie przekłada się to na lepsze wykorzystanie składników pokarmowych i spokojniejszą pracę żwacza.

Czy wozy paszowe Blattin King rzeczywiście zużywają się szybciej? Fakty kontra mity

Tempo zużycia wozu paszowego zależy głównie od intensywności pracy i jakości obsługi serwisowej, a nie wyłącznie od marki maszyny.

Wokół wozów paszowych często pojawiają się opinie o szybkim zużyciu, szczególnie w dużych gospodarstwach. Jednak jak zauważa Karol Nowak, takie porównania rzadko uwzględniają rzeczywistą skalę pracy maszyny.

– o ile maszna miesza dziesięć wozów dziennie, to przez rok zużyje się tyle, ile w małym gospodarstwie przez dziesięć lat.

Doświadczenie z gospodarstwa w Wielkopolsce pokazuje, iż przy regularnym serwisie i dbałości o elementy robocze, żywotność wozu paszowego Blattin King pozostaje na bardzo dobrym poziomie.

Czy regularny serwis wozu paszowego naprawdę się opłaca?

Tak. Regularny serwis znacząco wydłuża żywotność wozu paszowego i ogranicza koszty eksploatacyjne w dłuższym okresie.

Największe znaczenie mają:

  • systematyczne smarowanie wszystkich punktów,
  • bieżąca kontrola i wymiana noży,
  • reagowanie na drobne zużycia, zanim przerodzą się w kosztowne naprawy.

Podsumowanie – co decyduje o żywotności wozu paszowego Blattin King?

Doświadczenie gospodarstwa Karola Nowaka pokazuje, iż żywotność wozu paszowego Blattin King nie jest dziełem przypadku. Decydują o niej jakość maszyny, intensywność pracy, konsekwentny serwis i dbałość o elementy robocze. Po niemal dekadzie użytkowania wóz przez cały czas spełnia swoje zadanie. Dlatego decyzję o wymianie sprzętu Karol Nowak odkłada jeszcze na 5 lat.

Zobacz reportaż, przekonaj się jak sprawdza się wóz paszowy Blattin King i poznaj opinię wieloletniego użytkownika!

TU DODAĆ WIDEO

Najczęściej zadawane pytania o żywotność wozu paszowego Blattin King (FAQ)

Poniżej zebraliśmy najczęściej pojawiające się pytania dotyczące żywotności wozu paszowego Blattin King oraz jego codziennej eksploatacji. Odpowiedzi opierają się na doświadczeniach z gospodarstwa Karola Nowaka oraz praktyce żywieniowej opisanej w artykule.

Czy żywotność wozu paszowego Blattin King może przekroczyć 10 lat?

Tak. Przy regularnym serwisie i adekwatnej obsłudze wóz paszowy Blattin King może pracować dłużej niż 10 lat, choćby przy intensywnym użytkowaniu, jednak dbałość o sprzęt jest tu kluczowa.

Od czego najbardziej zależy żywotność wozu paszowego?

Żywotność wozu paszowego zależy głównie od intensywności pracy, stanu noży oraz regularnego smarowania elementów roboczych.

Czy zużyte noże wpływają na trwałość wozu paszowego?

Tak. Zużyte lub brakujące noże zwiększają obciążenie maszyny i przyspieszają zużycie pozostałych elementów. Dlatego regularny serwis jest nie do przecenienia.

Czy jakość TMR-u wpływa na wyniki stada?

Tak. Jednolity, dobrze pocięty TMR ogranicza sortowanie paszy i stabilizuje pobranie suchej masy przez krowy.

Czy regularny serwis wozu paszowego się opłaca?

Tak. Regularny serwis wydłuża żywotność wozu paszowego i zmniejsza koszty eksploatacyjne w dłuższej perspektywie.

Idź do oryginalnego materiału