CPK: Jest pierwsza decyzja lokalizacyjna dla odcinka linii KDP Warszawa – Łódź

1 godzina temu

Centralny Port Komunikacyjny uzyskał od Wojewody Mazowieckiego pierwszą decyzję lokalizacyjną dotyczącą blisko kilometrowego fragmentu trasy Kolei Dużych Prędkości w rejonie stacji Warszawa Zachodnia, który częściowo będzie przebiegał w tunelu. To pierwszy z dwunastu takich dokumentów niezbędnych do realizacji 140 kilometrów nowego połączenia. Uruchomienie tej linii planowane jest na koniec 2032 r.

Odcinek objęty decyzją będzie stanowił wylot ze stolicy w kierunku Lotniska CPK i Łodzi – w tym rejonie realizowane są prace przy budowie tunelu dalekobieżnego. Tory zostaną podłączone bezpośrednio do układu torowego budowanego przez Polskie Linie Kolejowe (PLK).

Prace projektowe dla całej trasy dobiegają końca. Spółka złożyła osiem z dwunastu wniosków o decyzje lokalizacyjne do urzędów wojewódzkich w Warszawie i Łodzi. CPK dysponuje też kompletem decyzji środowiskowych od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) oraz dziewięcioma z czternastu decyzji wodno-prawnych wydanych przez Wody Polskie.

Równolegle postępuje wykup gruntów w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Pozyskano dotąd ponad 151 działek o łącznej powierzchni przekraczającej 159 ha. Do programu przystąpiło ponad 95% właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na planowanej trasie.

Szybsze podróże koleją od 2032 r.

Linia KDP Warszawa – Łódź stanowi element tzw. „Y” prowadzącego ze stolicy do Łodzi, Poznania i Wrocławia. Po uruchomieniu trasy czas przejazdu między oboma miastami ulegnie skróceniu z ok. 70 do 40 min. Ze stolicy na Lotnisko CPK pasażerowie dotrą w niespełna 20 min.

Pozostałe ramiona „Y” – przez Sieradz do Wrocławia i Poznania – mają zostać oddane do końca 2035 r. Podróż z Poznania do Warszawy zajmie wówczas niecałe 1 godz. 40 min zamiast obecnych ok. 2 godz. 20 min. Czas przejazdu z Wrocławia ulegnie skróceniu o ponad połowę.

Planowanych jest osiem postępowań przetargowych: 6 na roboty budowlane oraz 2 dotyczące sterowania ruchem, teletechniki i sieci trakcyjnej.

Odcinek Warszawa – Łódź, którego projektowanie uzyskało dofinansowanie UE z instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2, ma zostać uruchomiony pod koniec 2032 r. – równocześnie z Lotniskiem CPK. Według harmonogramu odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do użytkowania do końca 2035 r. Na inwestycje kolejowe CPK Rada Ministrów przeznaczyła do 2032 r. ponad 76 mld zł, czyli ok. 2/3 obecnego Programu Wieloletniego CPK – informuje CPK.

Fot. CPK

Zobacz również:

CPK i Politechnika Wrocławska łączą siły w obszarze innowacji i kształcenia kadr
PLK i CPK wspólnie przekształcą wrocławski węzeł kolejowy
Idź do oryginalnego materiału