Na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego opublikowana została zaktualizowana mapa dotycząca całego projektu budowy linii kolejowej nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Spółka zaprosiła do odwiedzania punktu informacyjnego, który będzie poświęcony planowanej linii kolejowej przebiegającej w rejonie Kalisza. Miasto to i jego mieszkańcy będą beneficjentami nowej linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań, ponieważ dzięki niej Kalisz zostanie włączony w system szybkiej kolei.
Zaktualizowana mapa została przygotowana z myślą o mieszkańcach, którzy chcą w przejrzysty sposób zapoznać się z proponowanymi rozwiązaniami projektowymi oraz ich wpływem na otoczenie. Kształt przebiegu nowej linii będzie podlegał jeszcze bieżącej aktualizacji, w związku z trwającym opracowywaniem projektu architektoniczno-budowlanego. Zawiera jednak ważne informacje dotyczące rozwiązań technicznych wokół projektowanej linii kolejowej, narzędzia umożliwiające przybliżanie i sprawdzanie lokalizacji z dokładnością do działki oraz pomiary odległości planowanej linii kolejowej od wybranego miejsca.
Każdy mieszkaniec mający w związku z tym pytania, będzie mógł je osobiście zadać przedstawicielom inwestora i wykonawcy. Eksperci oraz specjaliści przez dwa dni będą odpowiadać na pytania i wyjaśniać wszelkie wątpliwości związane z planowaną inwestycją. Spotkania odbędą się 4 czerwca w godz. 11-18 i 5 czerwca w godz. 9-15 w sali konferencyjnej hotelu Hampton by Hilton przy ul. Fryderyka Chopina 9 w Kaliszu. Więcej informacji w tej sprawie można znaleźć na stronie www.cpk.pl w zakładce „Dla mieszkańców” – „Program kolejowy”.
Warto przypomnieć, iż ostatecznie Spółka CPK zrezygnowała z prowadzenia linii Kolei Dużych Prędkości przez Rypinek w Kaliszu. Wspomniany przebieg oznaczał radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h, a zwiększenie jej oznaczałoby ingerencję w lokalne zakłady pracy tj. mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu – gwarantującego osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, a Poznaniem.
Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. W tym kontekście warto przypomnieć, iż aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez poprzedni zarząd spółki CPK.
Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Dodać należy, iż na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii nr 14 położony pomiędzy Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi.
Po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się o około godzinę w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.
Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego.
Inwestycje kolejowe CPK w całym kraju bazują na urealnionym harmonogramie i oparte są o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Działania Spółki Centralny Port Komunikacyjny wpisują się w realizację celu „Polska 100 minut” i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu tzw. „Y”, łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie „Y”, czyli np. Kalisza czy Sieradza i Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury, tzn. otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych.
Zobacz również: