Cyfrowe finanse kluczem do przetrwania firm

14 godzin temu

Blisko połowa dyrektorów finansowych (CFO) ocenia, iż korzystanie z nowoczesnych technologii to najważniejsza szansa dla rozwoju firm w 2025 r.

Jak jednocześnie wynika z raportu KPMG w Polsce nt. CFO, prawie 40% z nich wskazuje, iż największym wyzwaniem dla biznesu w najbliższych miesiącach będzie sytuacja geopolityczna i związane z nią turbulencje. Dla zarządów to moment, w którym muszą zadecydować, czy chcą po prostu przetrwać, czy też wykorzystać sytuację, aby osiągnąć trwałą przewagę. CFO powinni wskazać jak wykorzystać nowe narzędzia, by w tych trudnych warunkach zbudować silną pozycję na rynku.

CFO zostali kluczowymi strategami

W ostatnich latach rola CFO ewoluowała – dziś do ich zadań należy nie tylko raportowanie wyników po zamknięciu miesiąca. CFO zostali kluczowymi strategami, którzy, na podstawie danych, wskazują kierunek rozwoju firm, obserwują zmieniające się środowisko biznesowe i szukają nowych możliwości. Pomagają także firmom w adaptacji do zmiennych warunków rynkowych, a choćby wykorzystanie sytuacji do zwiększenia wzrostu.

Wybór narzędzia największą trudnością w cyfryzacji

Potencjał nowoczesnych technologii jest ogromny: wśród obszarów, których cyfryzacja i automatyzacja przyniosłaby znaczące korzyści, CFO wskazują m.in. fakturowanie (53%), obsługę płatności (47%) czy księgowość (47%). Największą trudność stanowi za to wybór i wdrożenie odpowiednich rozwiązań.

– w tej chwili dynamicznym środowisku biznesowym bieżące dane to kwestia być albo nie być – liczy się szybkość działania. Największym wyzwaniem w cyfryzacji i automatyzacji jest uzyskanie korzyści natychmiast, a nie w perspektywie 1–2 lat. W dobie szybkich zmian to po prostu za długo. Spółka, która inwestuje kilka mln zł w masywne wdrożenia, ryzykuje opóźnienia w adaptacji do zmieniających się potrzeb rynku. Dlatego najważniejsze jest stawianie na rozwiązania zwinne – takie, które nie tylko odpowiadają na aktualne potrzeby, ale pozwalają je skutecznie adresować na bieżąco. Elastyczność, szybki zwrot z inwestycji i zdolność adaptacji są fundamentem przewagi konkurencyjnej w realiach, gdzie kwartał może zmienić wszystko – mówi Magdalena Ociepka, CFO w firmie Webcon, zajmującej się elektronicznym obiegiem dokumentów w firmach.

Kolejnym krokiem ocena skuteczności projektów związanych z automatyzacją i cyfryzacją procesów

Wybór narzędzia to jedno. Kolejnym krokiem jest ocena skuteczności projektów związanych z automatyzacją i cyfryzacją procesów. Jak wskazuje ekspertka Webcon, warto podzielić wskaźniki sukcesu na ilościowe i jakościowe. Te pierwsze to oszczędności, jakie udaje się pozyskać dzięki narzędziom: oszczędność czasu, zmniejszenie liczby osób potrzebnych do wykonania danego zadania itd. Wskaźniki jakościowe to adekwatny data governance i ślad audytowy, które pozwalają na stworzenie jednego źródła prawdy, skąd cała organizacja może czerpać rzetelne i prawidłowe dane.

Wielkie projekty IT czy małe wdrożenia?

Automatyzacja procesów finansowych przynosi firmom niewątpliwe korzyści: znacznie przyspiesza obsługę dokumentów, minimalizuje ryzyko błędów, przyczynia się do obniżenia kosztów, zapewnia bezpieczeństwo danych i usprawnia komunikację oraz przepływ informacji czy dokumentów w firmie. Przede wszystkim jednak pozwala na scentralizowanie wszystkich danych w jednym źródle, a nie tysiącu plików Excel zapisanych na czyimś komputerze. Jednak pomimo szeregu zalet, aż 39% dyrektorów finansowych przyznaje, iż wdrażanie nowych rozwiązań w ich firmie jest niemożliwe przez problem z integracją systemów do automatyzacji procesów biznesowych z istniejącymi już narzędziami IT.

Dlatego ważne jest, by przedsięwzięcia tej skali od początku wspierać odpowiednimi platformami, które zapewniają łatwą integrację i umożliwiają natychmiastowe wprowadzanie zmian. Strategię wdrażania kolejnych rozwiązań warto też podzielić na mniejsze etapy.

Efektywniejszym podejściem jest stworzenie mapy mniejszych, szybkich wdrożeń

– W mojej ocenie era wielkoskalowych wdrożeń IT dobiega końca – takie projekty są zwykle niedoszacowane już na etapie planowania, obarczone wysokim ryzykiem i rozciągnięte w czasie. Znacznie efektywniejszym podejściem jest stworzenie mapy mniejszych, szybkich wdrożeń – mówi Krzysztof Brzeziński, CFO firmy Fraikin Polska. – Dzięki kompleksowemu narzędziu, które wdrożyliśmy, mogę elastycznie dopasowywać zestaw aplikacji do aktualnego budżetu i priorytetów biznesowych. Każde wdrożenie trwa maksymalnie 1,5 miesiąca i odpowiada na konkretne potrzeby operacyjne. W ciągu roku udało się w pełni zautomatyzować i znacząco usprawnić kilka kluczowych procesów – podkreśla Brzeziński.

Więcej: https://webcon.com/pl/
Cyfrowe zarzadzanie kryzysowe: https://www.youtube.com/embed/Ym8QI2maDZA
Idź do oryginalnego materiału