Według najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3 proc. (wobec wzrostu o 6,1 proc. w marcu 2024 r.). W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,3 proc..
W przypadku e-handlu w marcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 13,1 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem’ zwiększył się z 8 proc. do 9 proc.. (na koniec lutego 2025 wynosił 9,0 proc.).
Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Univio i BaseLinkera.
Tomasz Gutkowski – Head of Sales & Business Development w Univio
Wyniki sprzedaży detalicznej w marcu ilustrują powtarzający się od lat trend – zwiększenie wydatków przez konsumentów w stosunku do stycznia i lutego. To zrozumiałe – konsumenci najwięcej wydają u schyłku roku, dlatego na początku nowego roku konsumpcja zawsze jest niższa, chociaż tym razem, w lutym wskaźnik sprzedaży rozczarował pokazując spadek na poziomie 0,5 proc. względem analogicznego okres przed rokiem.
Dodatnia dynamika sprzedaży w marcu to dla wielu dobra informacja i być może pewne zaskoczenie w obliczu wyższej r/r o 4,9 proc. inflacji konsumenckiej.
Taki wynik sprzedaży to zasługa przede wszystkim przebudzenia z zimowego snu i rozpoczęcia zakupów wiosennych. Początek wiosny to zwykle czas planowania remontów, wiosenne porządki, start sezonu ogrodowego. Jest to również moment wzmożonego dbania o swoją kondycję, zdrowie i wygląd. Ciepłe dni zachęcają do uprawiania sportu i rekreacji, aktywności na zewnątrz. Jest to także okres wymiany garderoby na letnią, do czego szczególnie zachęcają promocje na otwarcie nowego sezonu. Zauważalne są więc wzrosty sprzedaży w kategoriach takich jak: dom i ogród, wykończenie wnętrz, odzież i obuwie, zdrowie i uroda, suplementy diety, supermarket, sport.
Warto odnotować fakt poprawiającej się w tym okresie kondycji także e-handlu. Wg najnowszych danych GUS e-sprzedaż stanowi na koniec marca 9 proc. sprzedaży detalicznej. Wg Baselinker Index obroty e-commerce w marcu były wyższe r/r aż o 12 proc., a sprzedaż na rynkach zagranicznych polskich sklepów internetowych wzrosła o 16 proc.. Wyniki te stanowią dobry prognostyk dla sprzedaży w drugim kwartale, dlatego tej wiosny należy się spodziewać nie tylko kolejnych ciepłych dni, ale także gorącego okresu dla sprzedawców.
*****
Emil Walczak, dyrektor generalny, BaseLinker Polska
Marzec w polskim e-handlu zdecydowanie nie rozczarował. Zgodnie z oczekiwaniami, zobaczyliśmy mocne odbicie w poziomie sprzedaży i wartości koszyka, co jest dobrą prognozą na rozpoczynający się sezon wiosenno-letni. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie i dane z ostatniego miesiąca są doskonałym sygnałem zarówno dla sprzedawców, jak i większych firm czy platform marketplace, które coraz bardziej zdecydowanie inwestują w ten rynek. Wart podkreślenia jest też udział sprzedaży cross-border w tym sukcesie.
Polscy sprzedawcy śmiało konkurują na rynkach zagranicznych ceną i jakością produktów, a dzięki BaseLinkerowi także optymalizacją procesów i szerokim wyborem integracji kurierskich, tym samym mogąc zagwarantować coraz lepszy czas dostawy także za granicą. Jesteśmy gotowi, by dalej wspierać ich w tych działaniach, wspólnie rozwijać polski e-commerce i osiągać jeszcze lepsze wyniki w kolejnych miesiącach.