Jak Polacy korzystają z finansowania ratalnego? Raport Raiffeisen Digital Bank

6 godzin temu

Aż 90% Polaków zna pojęcie finansowania ratalnego, a ponad 25% to byli lub obecni użytkownicy tego produktu. Najchętniej kupujemy na raty elektronikę (60%) i sprzęt AGD (60%), meble (47%) oraz samochody (43%). Prawie 90% użytkowników finansowania ratalnego uważa, iż taka opcja płatności za zakupy jest dla nich przydatna. I tylko 5% użytkowników miało jakiekolwiek negatywne doświadczenia z finansowaniem ratalnym. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Raiffeisen Digital Bank we współpracy z firmą badawczą Ipsos.

Nadrzędnym celem raportu przygotowanego przez Raiffeisen Digital Bank i firmę badawczą Ipsos jest analiza aktualnych trendów i zachowań konsumenckich związanych z finansowaniem ratalnym w Polsce. Został on opracowany, aby dostarczyć wartościowe informacje zarówno dla specjalistów z branży finansowej, jak i konsumentów – klientów instytucji bankowych oraz sklepów.

Christian Slavik, CEO Raiffeisen Digital Bank, komentuje: „Już od dłuższego czasu widzimy na rynku oraz wśród naszych klientów znaczne zainteresowanie finansowaniem ratalnym. Dlatego chcieliśmy dowiedzieć się na ten temat więcej, zweryfikować, co Polacy o nim sądzą i jakie są ich preferencje w tym zakresie. Uznaliśmy, iż warto poświęcić temu zagadnieniu odrębne badanie, z którego wnioski, w formie raportu, pomogą nam oraz innym dostawcom takiego finansowania przeanalizować mocne i słabe strony oferty, a przede wszystkim spełnić oczekiwania klientów. Ufamy, iż dzięki temu będziemy mogli wyjść naprzeciw tym potrzebom, dostarczając naszym klientom tylko te produkty i rozwiązania, których potrzebują, a co za tym idzie zapewnić im maksymalną satysfakcję z realizacji celów zakupowych. Dogłębne zrozumienie oczekiwań naszych klientów jest bowiem dla nas zawsze podstawą w rozwoju oferty produktowej.”

W 2023 roku Polacy ustanowili rekord, biorąc 10,5 mln pożyczek ratalnych, o łącznej wartości 22,9 mld zł. Stanowi to znaczny wzrost w porównaniu z 2022 rokiem, aż o 84,9% w liczbie pożyczek i o 26,7% pod kątem ich wartości. I choć w Polsce możliwość zakupów ratalnych jest obecna już od dawna, szczególnie w sklepach stacjonarnych, to przełomowym momentem okazało się wprowadzenie opcji płatności ratalnych przy zakupach online, w sklepach internetowych, wraz z dynamicznym rozwojem nowoczesnych technologii w sektorze e-commerce.

Płatności ratalne to wygodna formuła, która z punktu widzenia klientów oferuje wiele korzyści. Raport dowodzi, iż według Polaków ogromną zaletą finansowania ratalnego jest to, iż pomaga ono lepiej zarządzać domowym budżetem. Z jednej strony pozwala Polakom (34% badanych) kupować produkty niezbędne do codziennego życia, z drugiej natomiast (28% badanych) umożliwia im dokonywanie zakupów lepszej jakości i droższych których normalnie nie wzięliby pod uwagę ze względu na nieposiadanie całej kwoty wymaganej do zakupu. Możliwość rozłożenia płatności na raty może w mniejszym stopniu obciążać miesięczny budżet gospodarstwa domowego, co skłania klientów do częstszych decyzji zakupowych opiewających na większe kwoty. Finansowanie ratalne pozwala też nie naruszać całości zgromadzonych oszczędności na raz (odłożonych na tzw. „czarną godzinę” czy zbieranych na określony cel – np. wychowanie dzieci). Gdy pojawia się niespodziewany wydatek i konieczność jego pokrycia, można skorzystać z rat, nie naruszając jednorazowo całości domowych oszczędności. To także dobre rozwiązanie wtedy, gdy nie dysponujemy w danym momencie „wolnymi” lub odłożonymi środkami pozwalającymi na pokrycie całości planowanych wydatków związanych z zakupami.

„Firmy, które dostosują swoje oferty, proponując proste i szybkie sposoby na sprawienie sobie radości, mogą skuteczniej odpowiadać na nowe potrzeby i aspiracje konsumentów. To przesunięcie w stronę akceptacji teraźniejszości, niezależnie od sytuacji finansowej, otwiera nowe możliwości budowania głębszych relacji z klientami, szczególnie tymi z młodszego pokolenia.” – komentuje Kateřina Rábová, Account Director CX, Ipsos.

Wyniki raportu wskazują, iż co piąty klient, użytkownik finansowania ratalnego, dokonał zakupów więcej niż 10 razy! Wygląda na to, iż Polacy, gdy zaczęli aktywnie korzystać z finansowania ratalnego, przekonują się do tej metody i wielokrotnie z niej korzystają. Liczby to potwierdzają. Połowa użytkowników została zakwalifikowana jako heavy users, co oznacza, iż dokonali co najmniej 6 zakupów na raty, a co piąty użytkownik dokonał takich zakupów więcej niż 10 razy! Co ważne, ponad połowa badanych dokonała ostatniego zakupu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Jeżeli chodzi o wartość zakupów, to okazuje się, iż Polacy korzystają z finansowania ratalnego, aby nabyć raczej droższe produkty. Ponad 66% zakupów ratalnych mieściło się w przedziale od 1 001 do 5 000 zł, a dodatkowo 15% takich zakupów opiewało na ponad 5000 zł. Jest to zgodne z inną obserwacją wynikającą z raportu, iż jednym z czynników przemawiających za korzystaniem z finansowania ratalnego jest chęć Polaków do zakupu przedmiotów wyższej jakości. Badanie dowodzi też, iż Polacy najchętniej kupują na raty elektronikę (60%) i sprzęt AGD (60%), meble (47%), a także samochody (43%).

„Jedną z głównych zalet finansowania ratalnego produktów sprzedaży detalicznej jest jego szeroka dostępność, oczywiście pod warunkiem, iż posiadamy zdolność kredytową. Umożliwia ono klientom dokonywanie zakupów o większej wartości bez natychmiastowego obciążenia domowego budżetu, co czyni je atrakcyjną alternatywą dla zakupów gotówkowych. Firmom – sprzedawcom oferowanie finansowania może zwiększyć współczynnik konwersji, podnieść wartość koszyka zakupowego oraz wzmocnić lojalność ich klientów.” – komentuje Kamil Niewiatowski, Country Manager na Polskę w Raiffeisen Digital Bank.

I dodaje: „W Polsce rośnie zapotrzebowanie na finansowanie konsumenckie – według danych Biura Informacji Kredytowej płatności ratalne zyskują na popularności w różnych sektorach sprzedażowych. Polski rynek finansowania sprzedaży detalicznej rozwija się dynamicznie. Według BIK kredyty ratalne i rozwiązania finansowania dostępne bezpośrednio w punktach sprzedaży odnotowują stały wzrost, szczególnie w kategoriach takich jak elektronika, sprzęt AGD, przedmioty do mieszkania czy meble. Coraz większa cyfryzacja samych produktów finansowych oraz rozwój zakupów online dodatkowo przyspieszają ten trend, czyniąc finansowanie bardziej dostępnym dla szerszego grona klientów.”

Raiffeisen Digital Bank to w pełni cyfrowy bank, który oferuje szeroką gamę produktów i usług finansowych w pełni online. Celem banku jest dostarczanie innowacyjnych i konkurencyjnych rozwiązań finansowych, które pomagają klientom osiągać ich cele zakupowe i oszczędnościowe w wygodny i bezpieczny sposób.

Źródło: Raiffeisen Digital Bank

Idź do oryginalnego materiału