Leroy Merlin rozpoczyna proces wdrażania paliwa HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) w transporcie, stając się jednym z pionierów w Polsce w tej dziedzinie. Dzięki używaniu innowacyjnego biopaliwa firma planuje znacząco zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w logistyce, przyczyniając się do ochrony środowiska oraz promowania zrównoważonych rozwiązań w transporcie.
Stosowanie paliwa HVO w transporcie pozwala na osiągnięcie redukcji emisji dwutlenku węgla (CO2) choćby o 90 proc. w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego, co potwierdzają wyniki testów i badań. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu paliwa kopalnego, jakim jest olej napędowy, paliwem pochodzenia roślinnego. Ponadto rozwiązanie nie wymaga modyfikowania floty pojazdów, co umożliwia szybkie wdrożenie. Redukcje emisji CO2 stanowią jeden z kluczowych elementów strategii zrównoważonego rozwoju Leroy Merlin i wdrażane są w całości łańcucha wartości firmy, w tym w procesach logistycznych. Więcej w materiale „Ludzie i środowisko. Ambicje ESG do 2026 roku”.
Zrównoważony rozwój na drodze – klimatyczne cele firmy
W 2025 roku firma planuje, aby około 7 proc. dostaw było realizowanych przy użyciu paliwa HVO100, a na początku pierwszego kwartału 2026 roku udział ten ma wzrosnąć do 11,5 proc.. Dzięki temu Leroy Merlin Polska przyczynia się do ochrony środowiska, ograniczając wykorzystanie paliw kopalnych w transporcie, w zamian używając biopaliwo z odpadów tłuszczowych i olejów roślinnych, co dodatkowo wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym.
– W Leroy Merlin Polska od lat podejmujemy działania redukujące wpływ procesów logistycznych na środowisko. Podstawowym jest oczywiście ciągła poprawa efektywności transportu, optymalizacja tras i wypełnień – współpracujemy na bieżąco z naszymi partnerami w tym zakresie. Jednocześnie wciąż poszukujemy nowych rozwiązań z potencjałem dekarbonizacyjnym i pojazdy z wykorzystaniem biopaliwa HVO w miejsce oleju napędowego to kolejny przykład. A kooperacja z firmą Raben Transport pozwala na wymianę doświadczeń i przyspieszenie procesu wdrażania ekologicznych paliw w Polsce – podkreśla Rafał Kowalik, dyrektor Supply Chain w Leroy Merlin Polska.
Wspólna troska o ekologię
Projekt wdrożenia paliwa HVO100 realizowany jest we współpracy z firmą Raben Transport, która od lutego 2024 roku testuje biopaliwo. Raben Transport stosuje alternatywne napędy w usługach transportu całopojazdowego, planując, iż do 2025 roku 10 proc. floty będzie korzystać z niskoemisyjnych rozwiązań. Przy realizacji tej strategii najważniejsze są własne stacje tankowania HVO100, z których pierwsza została uruchomiona w listopadzie 2024 roku.
Ta kooperacja pokazuje, jak branża transportowa łączy siły, by wprowadzać bardziej zrównoważone rozwiązania.
– HVO100 jest rekomendowane przez czołowych producentów ciężarówek do stosowania w tradycyjnych silnikach wysokoprężnych jako zamiennik zwykłego diesla. Można go używać bez konieczności adaptacji silnika w większości aut spełniających normę emisji spalin EURO 6, nie są potrzebne dodatkowe inwestycje w wymianę floty – podkreśla walory biopaliwa Joanna Górna, Key Account Manager w Raben Transport. – Ponieważ nasze pojazdy tankują HVO100 wytworzone z odpadów, korzyści są podwójne: obniżamy emisyjność przy zachowaniu parametrów jazdy i jakości świadczenia usług, a zarazem wykorzystujemy coś, co zostałoby po prostu zutylizowane, bez pożytku dla planety.
Certyfikacja – gwarancja jakości i zgodności z normami
HVO100 jest biopaliwem produkowanym z olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych. To innowacyjne paliwo alternatywne, które wdraża firma Leroy Merlin Polska, jest certyfikowane zgodnie z europejskimi standardami zrównoważonego rozwoju, co gwarantuje jego wysoką jakość oraz pozytywny wpływ na ochronę środowiska.
Dzięki stosowaniu paliwa HVO100 firma Leroy Merlin Polska staje się liderem zmian w polskim transporcie. Te działania mogą się także przyczynić do popularyzacji ekologicznych paliw w Polsce, ale również staną się inspiracją dla innych firm w branży transportowej.