Jeszcze kilka lat temu azjatycka maszyna rolnicza była dla wielu rolników tematem do żartów, a nie do poważnych rozmów przy stole. Ot, sprzęt „na próbę”, „na chwilę” albo „jak już naprawdę nie ma wyjścia”. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej – i nie jest to opinia zasłyszana na placu skupu, ale wnioski z konkretnego badania przeprowadzonego po targach Agritechnica 2025.
W ankiecie online, w której wzięło udział 500 niemieckich rolników, aż 80% respondentów zadeklarowało, iż nie wyklucza zakupu maszyn produkowanych w Azji.
Co więcej, ponad 82% planuje inwestycje w nowy sprzęt w ciągu najbliższych 3–5 lat. To jasny sygnał, iż rynek żyje – ale żyje ostrożnie. Niska koniunktura sprawia, iż każda decyzja zakupowa jest dziś, jak każde euro, oglądana z każdej strony, najlepiej pod światło.
Lojalność do marki kontra ceny maszyn
Badanie bezlitośnie obnaża coś jeszcze: lojalność wobec europejskich marek wyraźnie słabnie. Rolnik coraz rzadziej kupuje „bo zawsze tak było”, a coraz częściej – „bo się opłaca”.
Zoomlion wykupił i postawił na nogi legendarna niemiecką firmę Rabe, fot. Adam ŁadowskiJuż 10–19% różnicy w cenie wystarczy, by co czwarty rolnik rozważył zmianę producenta. Przy 20–29% oszczędności gotowość do zmiany deklaruje blisko 60% ankietowanych. To nie rewolucja, to ekonomia.
Sąsiad najlepszym marketingiem
Oczywiście, nie ma róży bez kolców. Rolnicy wciąż obawiają się trwałości sprzętu, dostępności serwisu i części zamiennych. Te wątpliwości pojawiają się regularnie i są zrozumiałe. Ale pojawił się nowy, bardzo silny czynnik: praktyka sąsiada.
Ponad połowa badanych niemieckich rolników zna kogoś, kto już pracuje na maszynach azjatyckich – i co istotne, nie zbankrutował przez to, ani nie spędza nocy pod ciągnikiem czy maszyną. To był świadomy wybór.
I tu dochodzimy do sedna sprawy. Maszyny z Azji coraz częściej konkurują z europejskimi nie tylko ceną, ale także jakością wykonania i rozwiązaniami technicznymi.
Lepsze wyposażenie w standardzie, prostsze konstrukcje, mniej zbędnej elektroniki, a więcej funkcjonalności – dokładnie to, czego rolnik oczekuje w czasach, gdy każdy przestój i każda faktura boli podwójnie.
Oferta chińskiej firmy Lovol skierowana jest do europejskiego rolnika, fot. Adam ŁadowskiRolnicy zaczynają patrzeć na maszynę przez kieszeń
Badanie pokazuje też, iż rolnicy widzą przyszłość jasno: w ciągu najbliższych 10 lat azjatyccy producenci mogą stać się głównymi konkurentami europejskich marek. Dla tych ostatnich to ostatni moment na reakcję – niższe ceny, lepszy serwis i szybsza dostępność części przestają być dodatkiem, a stają się warunkiem przetrwania.
Rynek maszyn rolniczych nie znosi próżni. jeżeli jedni producenci liczą na dawną renomę, a drudzy oferują rozsądną cenę i coraz lepszą technikę, rolnik – jak zawsze – wybierze to, co pozwoli mu spokojnie pracować i jeszcze coś na tym zarobić.
I nie ma tu znaczenia, czy tabliczka znamionowa jest po niemiecku, czy po chińsku. Liczy się, czy maszyna robi robotę.

3 godzin temu


![Brutalna pacyfikacja rolników w Brukseli: Przepychani, kopani i pałowani [WIDEO]](https://agroprofil.pl/cms/wp-content/uploads/2025/12/protest-rolnikow-w-brukseli.jpg)

![Jakie ceny prosiąt w połowie grudnia 2025? [SONDA]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/12/18/618886.webp)








